چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

در حالی که بازهم کارگران پروژه‌ مرمت و بازسازی ارگ بم بازهم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، صبح امروز مقابل محل کار خود تجمع کرده ‌اند، «محمد وفایی» مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: “مطالبات این کارگران نهایتا تا روز یکشنبه پرداخت خواهد شد”.

وفایی اظهار داشت: “در جریان مشکلات کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم هستم  واین کارگران حق دارند پیگیر مطالبات خود باشند”.

به گفته وی، همه مراحل اداری تامین منابع مالی پرداخت معوقات مزدی کارگران ارگ قدیم بم  انجام شده و ما از روز چهارشنبه هفته گذشته منتظریم  تا پول به حساب پایگاه  میراث ارگ پرداخت شود.

او با بیان اینکه به محض دریافت پول آن به را به حساب کارگران انتقال می‌دهیم ادر ادامه اظهارامیدو اری کرد: در نهایت این طلب تا پایان وقت اداری روز یکشنبه (سی‌ مهرماه) به حساب کارگران ارگ قدیم بم واریز می‌شود.

وفایی با بیان اینکه بودجه ارگ از منابع عمرانی خزانه دولت  تامین می شود وانتقال پول از بودجه های عمرانی زمان بر است، گفت: کارگران ارگ بم در هر شرایطی با همه دغدغه‌هایشان به کار خود در این پروژه ادامه داده‌اند و ما نیز به صورت جدی پیگیری مطالبات آنها هستیم.

گفتنی است حدود ۱۲۰ نفر از کارگران شاغل در ارگ قدیم بم  از روز دو شنبه (۱۷ مهرماه) برای دست کم ۳ماه مزد معوقه و مشخص نبودن وضعیت پ مهر ماه)رداخت دستمزدشان دست به اعتراض صنفی می زنند.

بدحسابی کارفرمای نوظهور کارگران تعدیل شده را به تجمع کشاند

بدحسابی کارفرمای کارخانه دستمال کاغذی نوظهور شماری از کارگران سرگردان این واحد صنعتی را به مقابل سازمان تامین اجتماعی کشاند.

این کارگران که شمار آنها نزدیک به  ۵۰ نفر است در ماه‌های گذشته تعدیل و با حکم اداره کار به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند اما به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه‌های خود هنوز مقرری بیکاری آنها برقرار نشده است.

از قرار معلوم کارفرمای این واحد صنعتی بابت نزدیک به  ۵ ماه حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و همین بدحسابی باعث گرفتاری این کارگران شده است.

در همین رابطه اکبر قربانی دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران با تایید این اتفاق گفت: “متاسفانه کارفرمای نوظهور هنوز به تعهدات خود در برابر سازمان تامین اجتماعی عمل نکرده است و همین مسئله شماری از کارگران تعدیل شده این واحد صنعتی را به سازمان تامین اجتماعی کشانده است”.

وی ادامه داد: “به دلیل این مسئله تمدید دفترچه بیمه خانواده‌های کارگران و صدور احکام کارگران بازنشسته مشمول مقررات بازنشستگی شاغل با مشکل روبرو شده است”.

پیش از این «علیرضا فتحی» رئیس کانون شوراهای اسلامی کار محور غرب استان تهران در رابطه با پرداخت نشدن حق بیمه های کارگران کارخانه نوظهور به ایلنا گفته بود که تنها به دلیل پرداخت نشدن چند ماه حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، بیش از یک سال است که شماری از این کارگران معطل بازنشستگی خود هستند.

تجمع کارگران طرح انتقال آب به مزارع سیستان و بلوچستان

جمعی از کارگران طرح انتقال آب به مزارع دشت سیستان و بلوچستان با تجمع در مقابل کارگاه شماره ۲ زابل به پرداخت نشدن دستمزد و حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

کارگران معترض می گویند: “حقوق ما ۶ ماه است که پرداخت نشده است”.

طرح انتقال آب به مزارع دشت سیستان و بلوچستان با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از بهمن سال ۹۳ کلید خورد.

اعتراض جمعی از جوانان جویای کار آبادانی مقابل فرمانداری

جمعی از جوانان جویای کار آبادانی امروز با تجمع مقابل فرمانداری این شهر خواستار استفاده از نیروهای بومی در فرصت‌های شغلی این شهر شدند.

جمعی از جوانان شهرستان آبادان امروز با در دست داشتن نوشته‌هایی مبنی بر استخدام نیروهای بومی و مشکلات بیکاری جوانان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

این تجمع‌کنندگان عده‌ای از جوانان جویای کار ساکن آبادان بودند که اعتراض آن‌ها به عدم استفاده از مردم آبادان در فرصت‌های شغلی این شهر و عدم پاسخگویی مسئولان بود.

به رده پایین‌ترین مشاغل هم رازی هستیم

رضا قیطانی یکی از این تجمع‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: “پدر من جانباز است و چندین سال است که من به دنبال شغل در آبادان هستم و چندین بار هم مدارک داده‌ام اما هیچ پاسخ مثبتی نگرفته‌ام”.

وی با بیان اینکه جذب نیرو در آبادان از نیروهای غیربومی انجام می‌شود، عنوان کرد: “وقتی شاکی می‌شویم می‌گویند نیروی متخصص در بین جوانان آبادان نیست”.

وی افزود: “آیا تخصص حراست و آبدارچی هم در بین جوانان آبادان نیست که در جذب این نیروها هم از غیربومی‌ها استفاده می‌شود”.

قیطانی گفت: “اگر مشکل واقعاً عدم وجود تخصص بود در مشاغلی که نیاز به مهارت منحصر به‌فردی ندارد و یا تخصص آن در بین جوانان آبادانی موجود است از مردم این شهر استفاده می‌­شد”.

وی با بیان اینکه این‌ همه فرصت شغلی در آبادان است اما تعداد زیادی از جوانان این شهر بیکار هستند، بیان کرد: “سطح انتظارات ما بالا نیست و حرفی از مشاغل پشت‌ میزنشین نزدیم و به رده پایین‌ترین مشاغل هم رازی هستیم”.

این جوان معترض افزود: “حاضر هستند افراد غیربومی را به آبادان بیاورند و به آن‌ها خوابگاه بدهند اما از جوانان آبادانی و مردم این شهر در فرصت‌های شغلی استفاده نکنند”.

وی با بیان اینکه ما از سه نماینده شهر و فرماندار آبادان انتظار داریم تا مشکلات ما را پیگیری کند عنوان کرد: “ظاهراً فرماندار آبادان برای جوانان این شهر هیچ ارزشی قائل نیست و حاضر نشده  پاسخگوی ما باشد”.

اعتراض ما فقط به نبود اشتغال است

قیطانی تصریح کرد: “ما به‌هیچ‌ وجه سیاسی نیستیم و هیچ‌ کدام قصد بی‌احترامی نداریم و اعتراض ما فقط به نبود کار و اشتغال است”.

سعید ناصری یکی دیگر از جوانان معترض به خبرنگار تسنیم گفت: “بسیاری از جوانان آبادانی بیکار هستند و به هر جا مراجعه می­‌کنند با نیروهای غیربومی مواجه می‌شوند که فرصت‌های شغلی شهر را اشغال کرده‌اند”.

وی افزود: “نمایندگان آبادان در مجلس زمانی که احتیاج به رأی مردم دارند درب خانه‌های ما را می‌­زنند و رأی جمع می‌کنند اما امروز هیچ‌کدام از آن‌ها جوابگوی ما نیست”.

ناصری بیان کرد: “از صبح تا ظهر در زیر آفتاب روبه‌روی فرمانداری ایستادیم و هیچ‌ کس حاضر نشده بین ما حضور پیدا کند و جوابگوی ما باشد”.

نمایندگان آبادان در مجلس و فرماندار این شهر که مدعی پاسخگویی هستند هیچ پاسخی به ما نداده‌­اند و انتظار داشتیم که امروز بین ما حاضر می‌شدند.

فرماندار آبادان پاسخگوی ما نیست

وی با بیان اینکه هدف ما فقط اشتغال است و انتظار ما از مسئولان تأمین شغل برای جوانان است، عنوان کرد: “فرماندار آبادان باید پیگیر مشکل ما باشد اما امروز هیچ پاسخی با ما نداد”.

مریم ناصری دیگر معترض حاضر در تجمع امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد: “برادر من جانباز است و چندین سال از عمر خود را در جبهه گذرانده و از ناحیه سر، دست و کمر دچار آسیب شده و خانواده ما نیز مانند بسیاری از خانواده‌ها در دفاع از میهن اسلامی شریک بوده و هزینه داده است”.

وی بیان کرد: “فرزند من دارای لیسانس مهندسی شیمی و دانشجوی فوق‌لیسانس این رشته است اما تمام‌وقت در خانه و بیکار است و غیربومی‌های در این شهر سرکار هستند”.

ناصری گفت: “فرصت شغلی در آبادان حق مردم آبادان است و نمایندگان مجلس، فرماندار و همه مسئولان شهر باید پاسخگوی مردم باشند که چرا این اتفاق رخ نداده است و تا کی باید مردم آبادان شاهد این وضعیت باشند”.

به گزارش تسنیم معترضان در شعارهای خود خواستار حضور فرماندار آبادان در بین آنها، پاسخگویی مسئولان به مردم و استفاده از نیروهای بومی در فرصت‌های شغلی شهر شدند.ایلنا /تسنیم 30مهر