دو مامور پلیس به اعدام و پرداخت دیه محکوم شدند

 

دوازدهم بهمن‌ماه سال ۹۳، مأموران کلانتری ۱۳۸ جنت‌آباد از قتل مجرم فراری با شلیک گلوله یکی از مأموران پلیس باخبر و راهی محل شدند.

مأمور پلیس توضیح داد: ساعت یک بامداد در حال گشت‌زنی بودم که گزارش شد، سرنشین یک خودروی پراید در حال پرسه‌زنی و سرقت از داخل خودروهای منطقه است.

با اعلام این گزارش، همراه راننده و یک سرباز برای بررسی به محل مورد نظر رفتیم که راننده پراید به محض روبه‌رو شدن با ما سوار خودرو شد و با سرعت زیاد گریخت. چراغ گردان را روشن کردم و افسر پلیس با بلندگو به راننده پراید اخطار داد تا خودرو را متوقف کند، اما او توجهی نکرد. چند بار تیر هوایی شلیک کردیم که راننده در ابتدای ورودی به اتوبان می‌خواست داخل اتوبان بپیچد که با خودرو، مقابل او توقف کردم. سرباز وظیفه و افسر کلانتری از ماشین پیاده شدند و سرباز وظیفه با کلاشنیکف تیر هوایی شلیک کرد ولی متهم با سرعت به سمت من حرکت کرد و قصد زیر گرفتن را داشت که ناچار به او شلیک کردم که باعث مرگ او شد.

وقتی پرونده به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد، مأمور پلیس به هیئت قضایی گفت: “عمدی شلیک نکردم. من و همکارانم قوانین به کار‌گیری سلاح را رعایت کردیم، اما ناخواسته این اتفاق افتاد. در پایان هیئت قضایی پس از شور افسر پلیس را از اتهام قتل عمدی تبرئه و وی را به جرم قتل شبه عمد به پرداخت دیه محکوم کرد”.

قصاص مأمور پلیس

دومین پرونده مربوط به مأمور پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران و مربی تیراندازی است. او بیست و چهارم خردادماه سال ۹۴، با کشته شدن پسر ۲۱ ساله‌ای به نام میلاد در جریان عملیات تعقیب و گریز بر اثر شلیک سه گلوله در خیابان ابوذر تهران بازداشت شد.

وی در شرح ماجرا گفت: “روز حادثه با دونفر از همکارانم مأموریت داشتیم سه متهم را به اتهام سرقت دستگیر کنیم. بعد از دستگیری دو متهم، به نشانی خانه میلاد رفتیم. همکارانم در ماشین بودند و من زنگ خانه آنها را زدم. پدر متهم جلوی در آمد که متوجه شدم میلاد از دیوار همسایه در حال فرار است. تعقیبش کردم و ابتدا تیرهوایی شلیک کردم، اما او همچنان در حال فرار بود. دومین تیر را به پایش نشانه گرفتم، اما متوجه نشدم تیر به پایش خورده است. همچنان در حال فرار بود که تیر دیگری شلیک کردم و پای میلاد به دیوار سست همسایه فرو رفت و روی زمین افتاد”.

با اقرارهای مأمور پلیس پرونده به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و در اولین جلسه با درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم، مأمور پلیس با شرح دوباره ماجرا در آخرین دفاعش گفت: “۱۹‌سال سابقه کار دارم و در این مدت حتی یک‌بار به سمت کسی شلیک نکرده بودم. آن روز هم با به‌کار‌گیری قوانین سلاح به سمت متهم شلیک کردم و قصد کشتن او را نداشتم”.

او در پاسخ به سؤال هیئت قضایی که با داشتن رتبه قهرمانی تیراندازی و مربیگری چطور از فاصله ۳‌متری شلیک شما خطا رفته است، گفت: “متهم در حال فرار بود و مدام جایش را تغییر می‌داد به همین دلیل تیرم خطا رفت”.

در پایان هیئت قضایی با احضار دو نفر از همسایه‌های مقتول به عنوان شاهد ماجرا، قتل را عمدی و مأمور پلیس را به قصاص محکوم کرد. جوان آن لاین 3 آبان