آزادی دو بازداشت شده همزمان با بازجویی و یازداشت چهار تن دیگر

یکی از بازداشت‌شدگان ایلام بعد از نزدیک به یک ماه با تودیع وثیقه آزاد شد. در شهر سنندج هم یک تن دیگر با تودیع وثیقە و موقتا آزاد گردید. این افراد مرتبط با ابراز شادی نسبت به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق بازداشت شده بودند.

روز ۲ آبان ۱۳۹۶، «فرامرز ملکشاهی» در شهرستان ایلام با تودیع وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا زمان برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شد.

وی متهم است که روز سوم مهرماه در این شهر اقدام به تحریک شهروندان جهت ابراز شادی نسبت به برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق نموده است. او در همان روز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

در خبری دیگر در سنندج، سید «آکو هدایتی‌پور» که یکی از بازداشت‌شدگان روز سەشنبە ۴ مهر است، پس از سه هفته با تودیع وثیقە‌ی ٢٠٠ میلیون تومانی تا زمان برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شد.

برخی از افرادی که از فاصله‌ی زمانی ۳ مهر ۱۳۹۶ تاکنون بازداشت شده‌اند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این بازداشتها مرتبط با رقص و پایکوبی، در جهت حمایت از رفراندومی صورت گرفته بود که در تاریخ مذکور در اقلیم کردستان عراق جهت جدایی آن از عراق صورت گرفت.

بازداشت دو فعال اهل سنت در جوانرود و سرپل ذهاب

همزمان با دو آزادی مذکور، یک طلبه‌ی اهل سنت در شهرستان سرپل ذهاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. در جوانرود هم یکی از معلمین باسابقە پس از احضار، بازداشت شد.

روز ۱ آبان ۱۳۹۶، «علی خلیل‌پور» طلبه‌ی اهل سنت در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

علی خلیل‌پور که پیشتر مدتی را در یکی از مدارس دینی در بلوچستان تحصیل کرده‌ بود، یک هفته بعد از بازگشت از زاهدان بازداشت شده و در تماسی کوتاه توانسته است بازداشت خود را به اطلاع خانواده‌اش برساند اما تا این لحظه علت دستگیری و محل نگه‌داری‌اش مبهم می‌باشند.

در خبری دیگر روز شنبە ٢٩ مهرماه، «ابراهیم یزدانی» از معلمین باسابقه‌ی جوانرود و عضو مکتب قرآن کردستان پس از احضار به دادگاه، بازداشت و بە زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد.

از اتهامات وارده‌ی این فعال مذهبی هم اطلاع دقیقی کسب نشده است.

در شهرستان بیجار هم دو فعال اهل سنت به نامهای «منصور فتحی» و «محمد حسام هاشمی» از سوی اداره‌ی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند. این افراد از اعضای مکتب قرآن کردستان هستند.

بازجویی از دو فعال اهل سنت در شهرستان بیجار

دو فعال اهل سنت در شهرستان بیجار از سوی اداره‌ی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند. این افراد از اعضای مکتب قرآن کردستان هستند.

«منصور فتحی» و «محمد حسام هاشمی» در بیجار مورد بازجویی مأموران اداره‌ی اطلاعات قرار گرفتند.

این دو عضو مکتب قرآن کردستان، به اتهام تبلیغ برای این جریان مذهبی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

پیروان مکتب قرآن که تزکیه‌ی خود و دعوت و هدایت دیگران بدون فعالیت‌های سیاسی را وظیفه کنونی خود می‌دانند، بارها با احضار، بازداشت و زندان روبرو شده‌اند.

مکتب قرآن کُردستان، حرکتی دینی در مناطق کُردنشین ایران-سنی‌نشین است که از شاگردان و پیروان احمد مفتی‌زاده تشکیل و در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، دعوت و تبلیغ و حتی سیاسی-اقتصادی فعالیت می‌کنند.حقوق بشر و دمکراسی کردستان3 آبان