گزارشی از اعتصاب غذای بیست روزه یک زندانی در زندان مرکزی تبریز

محمدرضا صبح خیز زندانی محبوس زندان مرکزی تبریز بیش از بیست روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. این شهروند تبریزی از هشت ساله گذشته با اتهامات منتسبه از نوع جرائم عمومی در بند ۱۲ محکومین زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود. محمدرضا صبح خیز علی‌رغم اتمام مدت حبس بدلیل داشتن رد مال و شاکی خصوصی از آزادی محروم است. نامه نگاری های این زندانی به مسئولین قضایی در خصوص عدم توان مالی برای پرداخت مبلغ رد مال تاکنون به نتیجه نرسیده و این زندانی از بیست روز گذشته در اعتراض به وضعیت پرونده خویش دست به اعتصاب غذا زده است.

محمد رضا صبح خیز زندانی محبوس در  زندان مرکزی تبریز بیش از بیست روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به آقای صبح خیز در تماس با گزارشگر هرانا گفت: “این زندانی به اتهام سرقت و فرار از بازداشتگاه به سه سال حبس و مجموعا به ۱۰۴ ضربه شلاق محکوم شده بود”.

این منبع گفت: “علی‌رغم پایان میزان محکومیت وی کماکان بدلیل داشتن شاکی خصوصی و رد مال در زندان بسر می‌برد و پیگیری ها و نامه نگاری های خانواده او به مقامات قوه قضاییه، ریاست جمهوری، نهاد رهبری تاکنون به نتیجه نرسیده است”.

همچنین این منبع از دلایل اعتصاب غذا این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “این زندانی بدلیل عدم رسیدگی به وضعیت حقوقی پرونده‌اش از ۲۰ روز گذشته لبانش را دوخته و اعلام اعتصاب غذا کرده. تلاش های خانواده نیز برای آزادی اش تاکنون به نتیجه نرسید”.

نزدیکان این زندانی در ادامه این گفتگو به اعمال شکنجه مسئولین زندان مرکزی تبریز اشاره کرده و از اینکه چه کسی یا چه نهادی از آزادی این زندانی و رسیدگی به پرونده جلوگیری می‌کند اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نزدیکان آقای صبح خیز مدعی هستند “اتهاماتی که به این زندانی در اداره آگاهی وارد شده قابل قبول نیست و تمامی اقرارات آقای صبح خیز زیر شکنجه و فشار پرسنل اداره آگاهی تبریز بوده است”.

وی در زمان اعتصاب غذا چندین بار به جهت تداوم این اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شده و وضعیت جسمی این زندانی نامناسب توصیف شده است.

رئیس بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز نسبت به اعتصاب غذای این زندانی واکنش نشان داده و گفته “هر وقت از دنیا رفتی به وضعیت پرونده ات رسیدگی خواهیم کرد” این زندانی در طول مدت ۸ سال حبس از حق مرخصی محروم بوده و تنها در زمان فوت مادر، همراه با دست‌بند و پای‌بند اجازه حضور در مراسم چهلم مادرش را داشته و از زمان شروع اعتصاب تا لحظه تنظیم این گزارش از حق ملاقات حضوری زندان نیز محروم شده است.

پیگیری های نزدیکان و اعضای خانواده این زندانی در خصوص پرداخت رد مال، علی‌رغم گذشت چندین ماه و پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزارتومان در خصوص کارشناسی این پرونده به نتیجه نرسیده و بدلیل فقر مالی توانایی گرفتن وکیل را ندارند و برای گرفتن وکیل تسخیری برای این زندانی نیز توسط دستگاه قضایی همکاری صورت نگرفته است هرانا 30 دی