نگاه هفته: ٨ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران، در هفته یکم مهر ماه ١٣٩٢

15697آژانس خبررسانی کُردپا به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر موارد نقض حقوق‌بشر در مناطق کُردنشین ایران در نظر دارد هر هفته گُزارشی را تحت عنوان “نگاه هفته” به مسائل نقض حقوق شهروندان کُرد منتشر نماید.

در هفته‌ی یکم مهرماه ١٣٩٢ گزارش هفتگی “نگاه هفته”، آژانس خبررسانی کُردپا به ٨٨ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران از جمله یک مورد شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به شهروندان کُرد، ٥ مورد وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ایران و ٣ مورد بازداشت در این مناطق می‌پردازد.src=”https://aghvam.bashariyat.org/wp-content/uploads/2013/09/15698-300×188.jpg” alt=”15698″ width=”300″ height=”188″ class=”aligncenter size-medium wp-image-2917″ />بررسی گزارشات منتشر شده از شلیک مستقیم نیروها نظامی حکومت اسلامی ایران به شهروندان کُرد مظنون به حمل کالای قاچاق طی هفته‌ی گذشته:15699چهارشنبه سوم مهرماه طی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به شهروندان کُرد مظنون به حمل کالای قاچاق در شهر پیرانشهر موجب زخمی شدن یک شهروند کُرد می‌گردد.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز‌آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی ٩٨ روز گذشته ٤٥ شهروند کُرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و زخمی شده‌اند.15700بررسی وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ایران، بر اساس گزارشات منتشره طی هفته‌ی گذشته:

طی هفته‌ی گذشته یک فعال سیاسی به نام ناصر بهجتی، جهت سپری نمودن حکم ١٨ ماه حبس، به زندان مرکزی مهاباد منتقل شد.

وی از اهالی شهر مهاباد است که اواخر پاییز سال ٩٠ بهمراه ١٩ شهروند دیگر کُرد از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و جمعاً به ٦٧ سال زندان محکوم شدند.

از دیگر سو، عدنان رشیدی زندانی سیاسی کُرد به دلیل وخامت حال جسمانی بار دیگر از زندان به بیمارستان منتقل شد.

عدنان رشیدی در اسفندماه سال ١٣٨۴ از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران در شهرستان مریوان بازداشت و چهارماه را درسلول‌های اداره‌ی اطلاعات مریوان و سنندج گذراند، که در کمتر از ده دقیقه از سوی دادگاه انقلاب مریوان در حالی که اجازه وکیل به وی داده نشده بود به ١٢ سال حبس تعزیری وتبعید به زندان ایذه خوزستان و ۵ سال تبعید از ایذه به مهریز یزد محکوم شد.

در ادامه‌ی:

“آزاد اطمانی”، ٣٢ ساله و اهل روستای “دشوان”، از توابع شهرستان سلماس از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “معاونت در تردد اتباع ایرانی، افغانی، پاکستانی” در نقطه‌ی مرزی ایران و ترکیه که کشته‌شدن چند تن از این پناهندگان را توسط نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران به دنبال داشته است، به اعدام محکوم گردید.

در همین رابطه، “حبیب اطمانی”، فرزند جعفر و “آزاد اطمانی” فرزند افروز، دو شهروند کُرد اهل روستای دشوان از توابع شهر سلماس بودند که در سال ١٣٩١ توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.

حبیب اطمانی، ٢٨ ساله و فرزند جعفر نیز در مدت بازداشتش، از دسترسی به وکیل و همچنین دیدار با خانواده محروم بوده است و تاکنون سرنوشت وی در زندان ارومیه همچنان نامعلوم می‌باشد.

در ادامه: وضعیت زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام

طی هفته‌ی گذشته دو تن از زندانیان اهل سنت به نام‌های حامد احمدی و صدیق محمدی در زندان زندان قزل‌حصار که به اعدام محکوم شده‌اند به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و گارد ضد شورش قصد دارد چهارتن باقی مانده را نیز به سلول انفرادی منتقل نماید.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکزآمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی ٩٨ روز گذشته ٣٥ زندانی سیاسی کُرد به قرنطینه و زندان‌های دیگر انتقال داده شده‌اند و ١٤ زندانی سیاسی دیگر دست به اعتصاب غذا زده‌اند.15701بررسی گزارشات منتشر شده از دستگیری شهروندان کُرد طی هفتهی یکم مهرماه:

سوم مهرماه احمد ابراهیم‌پور پدر سه فعال سیاسی کُرد توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت داده شد‌است.
به گفته‌ی یکی از افراد نزدیک به خانواده‌ی “ابراهیم‌پور”، احمد در حالی بازداشت شده که وضعیت سلامتی وی نامناسب بوده است.

گفته می‌شود که نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران همواره پدر این سه فعال سیاسی را تهدید کرده‌اند که مانع از انجام فعالیت‌‌های سیاسی فرزندانش شود.

در ادامه‌ی بازداشت شهروندان کُرد

از دیگر سو، دو شهروند کُرد در مناطق مرزی پیرانشر به ظن خرید و فروش غیرقانونی احشام توسط نیروهای نظامی ایران بازداشت شدند.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکزآمار آزژانس خبررسانی کُردپا، طی ٩٨ روز گذشته ٢٦٤ شهروند کُرد در مناطق کُردنشین ایران بازداشت شده‌اند.

دست داشتن نهادهای حکومتی در ٨ مورد نقض حقوق بشر، در این هفته:

اداره‌ی اطلاعات، سازمان زندان‌های حکومت اسلامی ایران، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، سازمان‌ها و نهادهای حکومتی هستند که در یک هفته گذشته به صورت مستقیم در ٨ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران طی هفته‌ی گذشته دست داشته‌اند.

منابع اخبار:
آژانس خبررسانی کُردپا (٣ مورد)
وب‌سایت کوردستان میدیا (١ مورد)
خبرگزاری هرانا (١ مورد)
آسو نیوز (١ مورد )15702