سازمان عفو بین‌الملل: احتمال اجرای حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد زیاد است

6877کوردستان میدیا: سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با خطر اعدام “زانیار و لقمان مرادی” دو زندانی سیاسی کُرد هشدار داد.

با بالا گرفتن موج اعدام‌ها در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با خطر اعدام “زانیار و لقمان مرادی” دو زندانی سیاسی کُرد هشدار داد و اعلام کرده است که جان آنها در خطر است.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه طی یک هفته‌ی اخیر ٢٠ تن در ایران اعدام شده‌اند اعلام کرده است احتمال اعدام این دو زندانی سیاسی کُرد وجود دارد.

در همین رابطه، معاون این نهاد حقوق بشری در امور خاورميانه و شمال آفريقا گفته است: مسئولین رژیم ایران همچنان به اعدام و کشتار شهروندان ادامه داده و این اقدامات حاکی از آن است که سخنان و وعده‌های مسئولین ایران در رابطه با بهبود وضعیت شهروندان ایرانی، تنها شعار و در قالب حرف باقی مانده است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از پیگیری مجدد امام جمعەی شهر مریوان و سفر وی به تهران و دیدار با مقامات قضایی گزارش دادە است که احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی کُرد زیاد است.

این سازمان جهانی حقوق بشری، خواستار لغو اعدام این دو زندانی سیاسی کُرد و همچنین توقف و لغو فوری کلیه‌ی حکم افراد محکوم به اعدام‌ها در ایران شد.

زانیار و لقمان مرادی مورخه‌ی پنجم مهرماه سال ١٣٨٨ به اتهام قتل فرزند امام جمعه‌ی شهر مریوان از سوی نیروهای امنیتی رژیم اسلامی ایران بازداشت شدند.

دی‌ماه سال ١٣٨٩ از سوی قاضی صلواتی در شعبه‌ی ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “محاربه و مفسدفی‌الارض” هر دوی آنها را به اعدام محکوم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل بر این عقیده است که مجازات اعدام باید فورا متوقف شود و از اعدام جهت مجازات شهروندان نباید استفاده شود به دلیل اینکه اقدامی ضدبشری و کاملا بی‌رحمانه می‌باشد.