تشدید فضای امنیتی مناطق مرزی/ سپاه درحال افزایش تعداد پایگاه‌ها

کوردستان میدیا: سپاه پاسداران رژیم ایران از اهالی روستای “توه‌سوران” خواست تا به عضویت نیروهای وابسته به رژیم درآیند، اما این درخواست از سوی اهالی رد شد.

بر اساس گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، عوامل سپاه از ساکنین روستای” توه‌سوران” از توابع شهرستان مریوان، خواستند که در ازای معافیت از گذراندن دوره خدمت اجباری سلاح سپاه را به دست گرفته و به عضویت این سازمان درآیند.

یکی از اهالی این روستا در این رابطه به “کوردستان میدیا” گفت: ساکنین روستا به این درخواست جواب رد داده‌اند.

در مدت اخیر، سپاه پاسداران اقدام به ایجاد پایگاه نظامی در روستاهای کُردستان و به خصوص مناطق مرزی کرده و از این طریق مسلح کردن و به عضویت درآوردن اهالی را دنبال می‌کند.

“چکو رحیمی” عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کُردستان ایران در این رابطه به “کُردستان میدیا” گفت: تشدید فضای امنیتی و کنترل نواحی مرزی و مسلح کردن اهالی این مناطق توسط سپاه پاسداران مسئله تازه‌ای نیست و رژیم طی چند مرحله دست به اجرای چنین برنامه‌هایی زده است.

رحیمی ضمن اشاره به سه مرحله مشخص مسلح ساختن مردم این نواحی توسط رژیم اسلامی ایران گفت: “رژیم در مرحله نخست تحت عناوینی چون “پیشمرگ مسلمان” چنین سیاستی را پیش گرفت و بعدها در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق که مبارزه مسلحانه در اوج خود بود، با وعده اینکه در صورت مسلح یا بسیج شدن اهالی، از مدت دوره خدمت سربازی آن‌ها خواهد کاست وارد عمل شد و اکنون نیز سپاه پاسداران با پیش کشیدن عنوان “سرباز محلی” در صدد اجرای سیاست مسلح ساختن مردم این مناطق است.

این عضو کمیته مرکزی حزب در ادامه گفت: “رژیم اسلامی تحت عنوان حفظ شهرها و روستاها اهالی را برای دریافت سلاح تشویق می‌کند، اما هدف از چنین اقداماتی از سوی رژیم تنها سرکوب هرنوع تحرکات مردمیست، که خود رژیم تا حدی چنین تحرکاتی را پیش‌بینی می‌کند.

وی در مورد کیفیت مرحله کنونی سیاست رژیم نسبت به مسلح ساختن مردم ضمن اشاره به طرح چندین ساله رژیم در جهت ایجاد یک نوع هژمونی نظامی بر مناطق یاد شده اظهار کرد:”رژیم بعد از اینکه مبارزه مردم کُردستان از حالت نظامی خارج شده و بیشتر به سمت مبارزه مدنی کشیده شد، قدرت سرکوب خود را در تحمیل چنین برنامه‌هایی تعقیب می‌کرد و با تشکیل نهاد و جناح‌های بومی و غیربومی، نظارت کامل خود را پس از خیزش مردم کُردستان عراق، بر مرزهای بین ایران و عراق جست‌وجو می‌کرد.

رحیمی گفت: سال ١٣٨٧ سردار محمد علی جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران در آن مقطع، طرح پیشنهادی خود را تحت عنوان” تامین مرزها” به خامنه‌ایی ارائه داده و پس از تایید آن توسط خامنه‌ای فرمانده کل قوا ، درصدد کنترل مرزها و ممانعت از کسب درآمد اهالی این مناطق بود که به اصطلاح از نفوذ عوامل دشمن جلوگیری کنند و به این منظور نیز مبلغ سه‌هزار و چهارصد میلیارد تومان بودجه را به آن اختصاص داد.

رژیم اسلامی ایران از هر وسیله‌ای برای تحمیل قدرت خود من جمله ایجاد پایگاه نظامی، ایجاد راه‌های ارتباطی در تمام نواحی مرزی کُردستان، برج‌های مراقبتی، حفر کانال، چیدن دیوارهای بتنی با ارتفاع چهارمتر و بعضا بیشتر استفاده کرده است.
کنترل وضعیت مرزها و به خصوص مرزهای مشترک کُردستان ایران با ترکیه و اقلیم کُردستان، در حالیست که محسن رضایی یکی از بانیان سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که باید یک لشکر
سی‌هزارنفره ویژه استان کُردستان تاسیس شود.این اظهارات محسن رضایی مقارن با روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهور کنونی ایران بوده است.
هم‌زمان مبلغ بودجه اختصاص یافته به نیروهای مسلح و امنیتی در بودجه‌بندی سال ١٣٩٣ به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مقابل سهمیه بودجه عمران و آبادانی استان‌های کردنشین کاهش یافته است.