حبس در تبعید؛ بدون مرخصی و محروم از حقوق زندانیان عادی

000علی مرادی و کریم موسی‌زاده از جمله زندانیان تبعیدی هستند که سال‌ها در تبعید به سر می‌برند. این دو زندانی به زندان‌های میناب و بندر عباس منتقل شده‌اند، بدون اینکه از حقوق قانونی خود بهره‌مند باشند. این گزارش، مروری است بر آخرین وضعیت این زندانیان در تبعید.
این روزها ‌گهگاهی خبر مرخصی تعدادی از زندانیان سیاسی به گوش می‌رسد. آن‌ها می‌آیند و در کنار خانواده‌هایشان چند روزی را سپری می‌کنند و دوباره به زندان بازمی‌گردند. برخی از زندانی‌ها از مرخصی محروم‌اند و برخی از ملاقات حضوری و برخی از هر دو. حقوق ساده‌ای که طبق مقررات حقوقی نظام جمهوری اسلامی باید برای همه زندانی‌ها رعایت شود، اما به سادگی و بدون هیچ پاسخ مشخصی از آن‌ها سلب می‌شود.
اما در این میان زندان توام با تبعید که به خودی خود رنج مضاعفی را به زندانی و خانواده‌اش وارد می‌کند داستان دیگری دارد. زندانی در تبعید با فاصله زیاد از خانواده‌اش رنج‌های بیشتری را تحمل می‌کند، چرا که از دوستان و یارانی که همچون خودش زندانی سیاسی و عقیدتی هستند، دور شده و از سوی دیگر به میان زندانیانی نا‌آشنا با جرایم عادی منتقل شده است. تبعید زندانی علاوه بر فشارهای روحی مضاعف برای زندانی آثار دیگری نیز برای خانواده زندانیان به همراه دارد، تحمیل هزینه‌های سنگین مادی برای انجام سفرهای مکرر به شهری که زندانی برای گذراندن دوران محکومیتش به آنجا منتقل شده است.
اما در این نظام اغلب فعالان سیاسی کُرد که بازداشت می‌شوند سرنوشت تحمل زندان در تبعید بدون داشتن هرگونه ملاقات، مرخصی و حق استفاه از وکیل، و سپری کردن نیمی از عمر خود را در پشت میلەهای زندان خواهند داشت. در اینجا مروری خواهیم داشت بر آخرین وضعیت دو تن از زندانیان سیاسی کُرد در تبعید.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، علی مرادی فعال سیاسی و کریم موسی‌زاده فعال مدنی کُرد از جمله زندانیان سیاسی کُرد هستند که به اتهام عضویت یا همکاری با احزاب اپوزیسیون کُرد دستگیر و همچنان در زندان‌های بندر عباس و میناب به سر می‌برند. این دو زندانی سیاسی کُرد طی این سال‌ها دوران حبس را بدون هیچ‌گونه مرخصی و ملاقاتی گذرانده‌اند.
علی مرادی فعال سیاسی در ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۸۲ به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد در روستای کانی‌دینار از توابع مریوان بازداشت شد و سپس در دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه به ۳۰ سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم گردید.
از دیگر سو کریم موسی‌زاده فعال مدنی کُرد ساکن شهر ارومیه و از اعضای کانون فرزانگان جوان در ۷ مردادماه سال ۸۸ توسط نیروهای اداره‌ اطلاعات ارومیه بازداشت و بعد از ۴۵ روز نگهداری در سلول‌های انفرادی ستاد خبری اداره‌ اطلاعات ارومیه که همراه با شکنجه‌ شدید فیزیکی از جمله ضربه‌ شوک الکتریکی، شلاق زدن و انداختن در تانکر آب و ضربه‌ به بیضه‌ها و شکنجه روحی در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۸۸ به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
این زندانی سیاسی در هشتم مهرماه در شعبه‌ یک دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی درویشی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد به ۶ سال حبس توام با تبعید به زندان‌های بندرعباس محکوم شد.
بعد از اعتراض این زندانیان سیاسی و ارجاع به پرونده به دادگاه تجدید نظر استان آذرابایجان بعد از دو هفته بدون اطلاع وکیل پرونده و برگزاری دادگاه حکم صادره از دادگاه بدوی عینا تائید و به آنها در زندان ابلاغ شد.
کریم موسی‌زاده زندانی سیاسی کُرد بعدها در ۳۰ آذرماه سال ۸۸ از زندان مرکزی ارومیه به زندان بندرعباس تبعید شد.