بحران کرونا؛ اعتصاب زندانیان در زندان خرم آباد

شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۸، زندانیان رای باز در زندان خرم آباد در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی علیرغم شیوع کرونا در این زندان دست به اعتصاب زده‌اند.

شماری از زندانیان بدون دسترسی به دارو و در نبود پزشک با علائم مشکوک به بیماری کرونا همچون تب و سرفه‌های خشک به حال خود رها شده‌اند. همچنین بدون رعایت شرایط قرنطینه، زندانیان سالم و بیمار در کنار هم نگهداری می‌شوند.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان محبوس در این زندان درباره این وضعیت به هرانا گفت: “این افراد در حالی که از شدت سرفه به نفس نفس افتاده‌اند، بدون کوچکترین رسیدگی پزشکی و دارو و یا توزیع ماسک، دستکش و یا الکل و مواد ضدعفونی کننده در درون بند به حال خودشان رها شده‌اند. ترس از ابتلا به ویروس کرونا بر همه غالب شده است. باید بگویم که در این زندان حتی گاهی مایع دستشویی هم پیدا نمی‌شود و یا آب قطع است”.

لازم به ذکر است که زندان خرم آباد از حداقل امکانات بهداشتی لازم برای تشخیص و یا پیشگیری از شیوع این بیماری بی‌بهره است.

از سوی دیگر علیرغم وعده‌های مسئولین برای اعطای مرخصی، در هفته جاری تمامی زندانیانی که از پیش به مرخصی روزانه و یا هفتگی اعزام شده بودند نیز پیش از موعد به زندان بازگردانده شده‌اند، که موجب بروز اعتراضات شده است.

منبع مطلع دیگری در خصوص زندانیان رای باز این زندان به گزارشگر هرانا گفت: “زندانیان رای باز عموما از اهالی شهر خرم آباد هستند که به صورت روزانه تا ساعت دو بعد از ظهر کار می‌کردند و بعد آزاد بودند که از زندان خارج شوند. تعدادی هم در سطح شهر خرم آباد یا شهرستان‌های اطراف به کارهای خدماتی برای ارگان‌های دولتی و یا خصوصی اشتغال داشتند. در استان لرستان تنها در همین زندان رای باز وجود دارد که شامل زندانیان زندان‌های پارسیلون، مرکزی، بروجرد، درود و همچنین مجرمین کل شهرهای استان لرستان است”. هرانا ۱۱ اسفند