ممانعت از درمان سه زندانی سیاسی کُرد در زندان میناب

سه زندانی سیاسی کُرد بابت درمان در خارج از زندان، مبالغی را به این منظور به مسوولان زندان میناب پرداخته‌اند، اما هنوز برای درمان آنها اقدامی نشده و وجه آنها نیز عودت داده نشده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وضعیت این سه زندانی کُرد میناب بسیار وخیم گزارش شده است. هم‌بندی‌هایش می‌گویند آنها دچار عفونت داخلی شدید هستند. علی مرادی اهل سروآباد مریوان، محمد حسین رضایی اهل دیواندره و کمال شریفی اهل مهاباد سه زندانی کُرد محبوس در زندان میناب، به دلیل شدت بیماری و عفونت داخلی از مسوولان این زندان، تقاضای اعزام به بیمارستان خارج از زندان کرده بودند. مسوولان در مقابل درخواست درمان این زندانیان، از آنان مطالبه مبالغی وجه نقد می‌کنند.
هم‌بندی‌هایش می‌گویند از هر کدام دو میلیون ریال وجه نقد دریافت کرده‌اند؛ ولی پس از گذشت دو هفته هیچ اقدامی برای درمان آنها انجام نداده‌اند و حتی آنها را به دلیل اعتراض و مطالبه وجه پرداختی شخصی خود، از هواخوری نیز محروم کرده‌اند.
اکنون وضعیت جسمی این سه زندانی رو به وخامت گذاشته و سلامتی آنها در خطر است.
بنا به گزارش‌های قبلی کمپین کمال شریفی وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی کُرد که در سال ۲۰۰٨، به 30 سال زندان و تبعید به زندان میناب واقع در جنوب ایران محکوم شده بود، در وضعیت وخیم جسمی به‌سر می‌برد؛ طوری که پاهایش مداوم درد می‌کند و قادر به ورزش کردن نیست. گفتنی است 2 سال است که قول داده‌اند تحت مداوا قرار گیرد اما هنوز از درمان این زندانی وبلاگ‌نویس خبری نیست.
علی مرادی یکی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد است که در اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲، در روستای کانی‌دینار از توابع مریوان استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان میناب محکوم شد.
علی مرادی هم‌اکنون ناراحتی قلبی دارد و پزشکان معالج به او گفته‌اند که باید در بیمارستانی مجهز بستری و عمل شود. هر چند حدود 6 سال پیش نیز به دلیل داشتن ناراحتی قلبی و عروق، از زندان میناب به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شد و در آن‌جا تحت جراحی قلب قرار گرفت؛ اما متاسفانه بیماری قلبی وی تشدید شده است. بنابه این گزارش “علی مرادی اکنون شدیدا نیاز به عمل جراحی در بیرون از زندان دارد، ولی مسوولین زندان و مسوولین قضایی و همچنین مسوولین اطلاعات از انتقال او به بیرون از زندان جهت مداوا جلوگیری می‌کنند.”
محمد حسین رضایی، زندانی کُرد دیگر محبوس در این زندان، به دلیل عفونت شدید در بدنش، همواره از درد به خود می‌پیچید. این فعال سیاسی کُرد 3 سال پیش در هنگام دستگیری توسط ماموران سپاه پاسدارن، مورد هدف گلوله قرار گرفت و به‌شدت زخمی شد که بعد از این حادثه هیچ‌گاه به‌طور اساسی مورد درمان قرار نگرفت. وی اکنون نیز که به 45 سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم شده است، همواره از طرف مسوولین این زندان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و همچنین به وی اعلام کرده‌اند که باید با هزینه خود درمان شود.
گفتنی است که این چهار زندانی در بند عمومی یا همان بند جدید همراه با مجرمان جرایم خطرناک در کنار زندانیان شرور، قاچاقچی، قاتل و معتاد نگهداری می‌شوند.
بنا به این گزارش، این سه زندانی کُرد از سوی ماموران امنیتی و مسوولان زندان میناب تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند. هم‌بندی‌های این زندانی احتمال آلودگی عمدی آب و غذای زندانیان را در این زندان از سوی مسوولان آن رد نکرده‌اند.