تجمع مردمی در اعتراض به تخریب آثار تاریخی در اهواز

photo2

خبرگزاری هرانا – جمعی از مردم اهواز در تجمع مسالمت آمیزی نسبت به تخریب بنای تاریخی «قصر سله» اعتراض کردند.

روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه سال جاری میلادی ده‌ها تن از شهروندان در اعتراض به تخریب بخشی از آثار تاریخی، در خیابان عبدالحمید شهر اهواز تجمع کردند.

مردم معترض اهوازی با در دست داشتن نوشته‌ها و پلاکاردهایی اقدام مسئولان استانی در تخریب «قصر سله» معروف به «سرای عجم» را محکوم کرده و آنرا اقدامی در راستای نابودی هویت عربی قلمداد کردند.

معترضان در دست نوشته‌هایی که همراه خود آورده بودند تخریب آثار تاریخی دوران حاکمیت بنی کعب بر اهواز را نابودی هویت و میراث فرهنگی دانسته و خواستار احترام به احساسات مردمی از سوی حاکمیت شدند.

در دوران شیخ خزعل، تجار غیرعربی که با منطقه اهواز داد وستد می‌کردند در مدت اقامت در اهواز در «قصر سله» بسر می‌برند و به همین دلیل از سوی عرب‌ها به سرای عجم معروف شده بود. این اثر تاریخی به جای مانده از دوران حاکمیت شیخ خزعل در سالهای ۱۲۷۶ تا ۱۳۰۳ است.

قصر سله روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه به دستور مسئولان استانی به شکل کامل تخریب شد.

اعتراض کنندگان عرب از مسئولان استانی خواستند تا «قصر سله» و دیگر قصرهای شیخ خزعل که اخیرا به دستور مسئولان استانی بواسطه بلدوزر‌ها خراب شده‌اند را بر اساس نقشه‌های تاریخی آن‌ها که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، ترمیم و بازسازی کنند.

این تجمع اعتراضی شهروندان پس از تخریب قصر سله در روز دوشنبه و به دنبال دعوت عمومی فعالان عرب از مردم به واسطه پیامک‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک به راه افتاده است.

شایان ذکر است که شماری عدیدی از آثار تاریخی مربوط به دوره مذکور در سالهای اخیر به شکل کامل تخریب شده است.

مسئولان استانی به بهانه‌های مختلف مجوز تخریب این آثار تاریخی که میراث فرهنگی مشترک اهواز محسوب می‌شوند را صادره کرده و شماری از آثار تاریخی شهر را تخریب کرده‌اند.

فعالان عرب اهوازی این اقدام دولت در تخریب آثار تاریخی را اقدامی حساب شده در راستای مقابله با خودآگاهی جمعی عرب‌ها نسبت به هویت ملی و فرهنگ مردم عرب اهواز می‌دانند.