نتایج تحصن پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه و پایان مشروط آن

اطلاعیه شماره دو
ما 27 نفر از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه، در روز دوشنبه 17 مارس 2014 برابر با 26 اسفندماه 1392، به دلیل رسیدن به خواسته‌های بر حقمان مبنی بر 1- رفع تبعیض در روند معرفی پناهندگان سیاسی کُرد به کشورهای پناهنده‌پذیر. 2- رفع تبعیض در روند پذیرش از سوی کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا. 3- انتقال هرچه سریع‌تر 27 پناهنده سیاسی کُرد متحصن به کشور امن سوم. 4- پیگیری احزاب سیاسی کُرد در خصوص ادعای مطروحه از سوی کشورهای پناهنده‌پذیر؛ در مقابل دفتر سازمان کمیساریای عالی پناهندگان در آنکارا، اقدام به تحصن کردیم.

در اولین روز تحصن نماینده متحصنین موفق به دیدار سه ساعته با مسوولان این کمیساریا شد. در این دیدار نماینده ما بیانیه‌ای را به همراه خواسته‌هایمان، در ساعت 13:00، به مسوولان این کمیساریا تحویل داد و در کنار آن به نمایندگی از 27 پناهنده متحصن با آنها مذاکره کرد. طرف گفتگوی کمیساریا با اشاره به این که پروسه انتقال تا یک الی یک سال و نیم دیگر طول خواهد کشید؛ تحصن را بی‌فایده خوانده و خواست که محل را ترک کنیم.

در دومین روز تحصن سه نفر به نمایندگی از سوی یک سازمان مدافع حقوق بشری در ترکیه، از تحصن پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آنکارا، با متحصنین دیدار کرده و درباره درخواست‌هایشان گفتگو کردند.

دیدار این نمایندگان در پی ارسال بیانیه پناهندگان متحصن مبنی بر اعلام تحصن در مقابل دفتر یو.ان.اچ.سی.آر آنکارا از سویی و همچنین اعلام حمایت از آنها از سوی دیگر و همچنین گفتگو با مسوولان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا، صورت گرفت.

این سه نماینده از سوی یک سازمان مدافع حقوق بشر ترکیه پس از دیدار، گفتگو و شنیدن درخواست‌های به حق ما؛ حمایت این سازمان را از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی متحصن اعلام کرده و سپس به نمایندگی و دفاع از ما، با مسوولان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل وارد مذاکره شدند.

آنها گفتند که خواسته‌های متحصنین را با مسوولان کمیساریا مطرح کرده و در پاسخ گفتند که مسوولان کمیساریا گفته‌اند که پرونده‌های آنها را با دقت بیشتری مجددا بررسی کرده و تک‌ به تک به آنها پاسخ داده خواهد شد و در تلاش خواهیم بود تا در اولین زمان ممکن جهت ارجاع پرونده‌هایشان به سفارت کشورهای سوم پناهنده‌پذیر اقدام شود.

در سومین روز تحصن نمایندگان سازمان حقوق بشری ترکیه در جلسه‌ای که با پناهندگان متحصن در مقابل دفتر این کمیساریا داشتند، ضمن همراهی با متحصنین و حمایت از خواسته‌ها و تاکید بر انتقال هرچه زودتر متحصنین به کشور سوم و انجام مذاکره و گفتگوهای فشرده با مسوولان کمیساریا در طی دو روز، اعلام کردند که طرف مذاکره قول داده که بررسی پرونده‌های متحصنین را سرعت داده و در کم‌ترین زمان ممکن پاسخ منطقی و معقولی را به خواسته‌های تک تک آنان ارایه دهد. در پایان این نمایندگان خواستار پایان تحصن به صورت موقت و به منظور فرصت دادن به کمیساریای عالی پناهندگان آنکارا جهت عمل کردن به وعده‌های مسوولان آن شدند.

ما 27 نفر از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی متحصن در ترکیه، با تکرار خواسته‌هایمان و تاکید بر درخواست سرعت بخشیدن به انتقال ما به کشور امن سوم، با توجه به درخواست‌های مکرر دوستان، شخصیت‌ها، فعالان و گروه‌های حقوق بشری از سویی و همچنین قول مساعد و وعده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارا از سوی دیگر، تصمیم گرفتیم تا به صورت مشروط و موقتی در انتهای سومین روز تحصن؛ به تحصن خود پایان دهیم تا فرصتی مناسب به این کمیساریا داده باشیم جهت عمل کردن به وعده‌هایی که در جریان مذاکرات سه روزه به متحصنین داده است.

ما بدین‌وسیله اعلام می‌کنیم در صورت تحقق نیافتن خواسته‌هایمان و همچنین وعده‌های کمیساریای عالی پناهندگان، در آینده‌ای نزدیک به صورت گسترده و منسجم‌تر، با تعداد پناهندگان بیشتری در مقابل دفتر این کمیساریا در آنکارا تحصن خواهیم کرد و تاکید می‌کنیم اگر خواسته‌های برحقمان عملی نشود به اعتصاب غذایی نامحدود هم اقدام خواهیم کرد.

با توجه به این که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در برخی موارد اظهار داشته است که کشورهای پناهنده‌پذیر بزرگی چون آمریکا، کانادا و استرالیا از پذیرش و انتقال شما به دلیل “تروریستی بودن احزاب سیاسی کُرد” امتناع می‌کنند؛ در بیانیه اخیرمان از این احزاب دفاع نموده و از طرفی هم یکی از موارد درخواستی ما نیز با عنوان “پیگیری احزاب سیاسی کُرد در خصوص ادعای مطروحه از سوی کشورهای پناهنده‌پذیر” مطرح شده بود. متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام از احزاب مورد اشاره، کوچکترین واکنشی از خود نشان نداده و هیچ تلاشی برای دفاع از خود و یا اعلام حمایت از ما نکرده‌اند و هرگز به صورت رسمی نیز درباره رفتار تبعیض‌آمیز در حق ما بیانیه و یا اظهاراتی منتشر نکرده‌اند. تحقق خواسته ما از احزاب به قوت خود باقی است، امیدواریم نشانه‌هایی از انعطاف و حمایت در رفتار رهبران آن‌ها دیده شود.

در پایان از تمامی دوستان، خانواده‌ها، شخصیت‌ها و فعالان حقوق بشری، نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشری، رسانه‌های گروهی، خبرگزاری‌ها، تلویزیون‌ها و تمامی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که در این چند روز در امر پوشش خبری مناسب و اطلاع‌رسانی به‌موقع اخبار پناهندگان متحصن همراه ما بودند و تلاش کردند، کمال تشکر و سپاس را داریم و مراتب قدردانی و احترام خود را اعلام می‌کنیم.

لازم به اشاره است که برگه‌ی فیسبوکی «کمپین حمایت از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه» کماکان تنها مرجع رسمی و مورد تایید ما در خصوص اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه است و کماکان به فعالیت خویش ادامه خواهد داد.

با درود

27 پناهنده سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه

جمعه 21 مارس 2014 – 1 فروردین‌ماه 1393