پروین ذبیحی: سفرم به ژنو برای دریافت جایزه‌ی حقوق‌بشری امکان‌پذیر نیست

پروین ذبیحی: سفرم به ژنو برای دریافت جایزه‌ی حقوق‌بشری امکان‌پذیر نیست

آژانس کُردپا: یک فعال حقوق زنان و کودکان در کُردستان، برنده‌ی جایزه‌ی حقوق‌بشر سازمان غیردولتی “سودویند” در کشور اتریش شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جایزه‌ی حقوق‌بشری “رها” به پاس فعالیت‌های خانم پروین ذبیحی در عرصه‌ی حقوق زنان و کودکان به وی اهداء می‌شود.

وی بهمراه پنج فعال دیگر حقوق‌بشر از سوی هیأت داوران سودویند به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی رها معرفی شدند.

این فعال حقوق زنان و کودکان در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار آژانس کُردپا اعلام کرد: امیدوارم اهدای این جایزه بتواند مشوقی برای اعتماد بخشیدن به زنان و حرکت آنان در جهت خودباوری و استقلال مادی و رهایی از مناسبات طبقاتی و مردسالاری باشد.

وی دلیل اهداء جایزه‌ی حقوق‌بشری رها را؛ فعالیت در زمینه‌ی خشونت‌های ناموسی نظیر قتل، سنگسار، ختنه و خون‌بس عنوان کرد.

پروین ذبیحی از عدم حضورش در ژنو جهت اهداء جایزه‌ی حقوق‌بشری رها خبر داد و گفت: به دلیل پاره‌ایی مشکلات سفر من امکان‌پذیر نیست و قرار شده کس دیگری به نمایندگی از من، جایزه را تحویل بگیرد.

مراسم رسمى اهداى جوايز به برگزيدگان، در جريان بیست و پنجمین اجلاس شوراى حقوق بشر در ژنو، برگزار خواهد شد.

وی افزود: بنده ترجیح می‌دهم حوزه‌ی فعالیت‌هایم تنها محدود به مریوان و کُردستان نباشد و با فعالین مدنی در سراسر جهان در ارتباط باشم اما خبررسانی‌ها، ارتقاء آگاهی زنان و کوشش‌های فرهنگی بیشتر در مریوان و شهرهای اطراف است.

برنده‌ی جایزه‌ی حقوق‌بشر رها در ادامه تصریح کرد: عضو کمپین یک میلیون امضا و تعاون روستایی زنان هستم و آنچه در خبرها راجع به بیوگرافی من درج شده اطلاعات قدیمی می‌باشد و غیر از این دو مورد عضو هیچ تشکل دیگری نیستم.
پروین ذبیحی اصالتا اهل روستای “بیساران” از توابع شهرستان سروآباد می‌باشد که به علت شغل پدرش در شهر بانه متولد و اکنون ساکن مریوان می‌باشد. او به دلیل ارتباط با سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، از دانشگاه تربیت معلم اخراج و ٥ سال و نیم را در زندان بسر برده است.

پروين ذبيحى کتاب “ختنه‌ی دختران” اثر روناک فرج را از زبان کُردى به فارسى ترجمه کرده است.

سازمان غيردولتى اتريشى سودويند، در سال ١۹۷۹ بنيانگذارى شده که به توسعه‌ی جهانى پايدار، حقوق‌بشر و شرايط کارى مناسب در جهان متعهد است و از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق‌بشر از طريق تنظيم موضع‌گيرى‌هاى خود و تدارک اجلاس‌هاى موازى در مورد وضعيت حقوق‌بشر در ايران توسط نمايندگان خود در شوراى حقوق‌بشر، حسن نايب هاشم و شعله زمينى، شرکت داشته و در زمينه طرح موارد نقض حقوق‌بشر در ايران و جلب توجه بين‌المللى به آن، مى‌کوشد.