600 اعدام هدیه نوروزی دولت روحانی به مردم ایران

گونئی نیوز:در ۹ ماه نخست دولت حسن روحانی، حدود 600 حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است.
به گزارش مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، سال ۱۳۹۲ در حالی به اتمام می‌رسد که از ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ تا پایان این سال ۵۹۸ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
این در حالی است که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی تنها اخبار مربوط به ۲۶۵ اعدام را منتشر کرده‌اند و ۳۳۳ مورد دیگر توسط رسانه‌های مستقل حقوق بشری گزارش شده است. امری که نگرانی‌ها را در مورد بیش‌تر بودن آمار واقعی اجرای حکم اعدام در زندان‌های ایران در میان فعالین حقوق بشری دامن می‌زند.
مطابق این گزارش، در ۹ ماه گذشته ۳۴ زندانی سیاسی در نقاط مختلف کشور اعدام شده‌اند. ۲۴ تن از این زندانیان از فعالین بلوچ بوده و ۶ زندانی عرب اهوازی و ۴ زندانی سیاسی کُرد نیز در میان اعدامیان به چشم می‌خورد.
۳۷ مورد از اعدام‌ها نیز در ملا عام انجام گرفته و دست‌کم در ۵ مورد زندانی اعدام شده در حین دستگیری کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته است.
مرکز آمار سایت «نفس در قفس» هم‌چنین از اعدام ۲۵ زن در این مدت خبر داده است. دست‌کم ۱۳ زندانی تبعه‌ی افغانستان نیز در میان اعدامیان به چشم می‌خورند.
هم‌چنین بیش‌ترین تعداد اعدام‌ها یعنی ۲۳۳ مورد مربوط به زندانیانی است که اتهام آن‌ها قاچاق مواد مخدر عنوان شده است. ۱۸۷ زندانی به اتهام قتل، ۳۹ زندانی به اتهام تجاوز به عنف و ۲ زندانی نیز به اتهام سرقت مسلحانه اعدام شده‌اند.
در روز ۱۱ اسفند ماه، واحد مرکزی خبر از اعدام ۲ مَرد به اتهام «اعمال خلاف شرع» در زندان رشت خبر داد. به عقیده‌ی برخی فعالین حقوق بشری، جمهوری اسلامی افراد همجنس‌گرا را تحت عنوان متهمان به انجام «اعمال خلاف شرع» اعدام می‌کند.
گفتنی است، افزایش آمار اعدام در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مورد انتقاد شدید دبیر کل سازمان ملل متحد و احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران قرار گرفته است.
به علت فقدان مراکز آمارگیری مستقل در ایران ناشی از جو سرکوب و اختناق در جامعه ایران که حکومت ایران با توسل به زور اسلحه آن را بوجود آورده، تعداد واقعی اعدام شدگان بیشتر از ارقامی است که رسانه های دولتی و سازمان های حقوق بشری اعلام می کنند. تعداد زیادی از احکام اعدام به صورت مخفی در زندان ها و بازداشتگاه های ارگان های نظامی و امنیتی اجرا می شود.