رهایی دو زندانی از اعدام در اهواز و یزد همزمان با تایید حکم اعدام یک تن دیگر در دیوان عالی کشور

شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹، رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: “یک محکوم به اعدام در اهواز که پس از هشت سال در انتظار اجرای حکم بود؛ با عفو و بخشش اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت”.

عبدالعباس زبیدی نیا گفت: “هشت سال پیش بین دو خانواده اهوازی درگیری صورت گرفت که در این نزاع یک نفر به قتل رسید و قاتل پس از دستگیری و طی مراحل قانونی محکوم به اعدام شد”.

وی افزود: “این حادثه منجر به اختلافات شدید و نزاع‌های دیگری بین این دو خانواده شد که با میانجی‌گری بزرگان، نیکوکاران و اعضای شعبه ۴۸ شورای حل اختلاف ویژه عشایر، این اختلافات نسبت به قبل کاهش پیدا کرد و زمینه برای ایجاد صلح و سازش فراهم شد”.

رئیس شورا‌های حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه فلسفه وجودی شورای حل اختلاف صلح و سازش بین طرف‌های دعواست، گفت: “اعضای شعبه ۴۸ شورای حل اختلاف ویژه عشایر در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش توانستند با تلاش و کوشش و برگزاری چندین جلسه با بزرگان و ریش سفیدان دو خانواده درگیر و جلب رضایت اولیای دم، بین آن‌ها آشتی، صلح و سازش برقرار و فرد محکوم به قصاص را پس از هشت سال انتظار برای اجرای حکم اعدام، از چوبه دار رها کنند”.

رهایی از اعدام یک زندانی در یزد

امروز شنبه ۲۱ تیرماه، مدیر کل زندان‌ها ، اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد، از آزادی زندانی محکوم به اعدام پس از گذشت ۱۲ سال خبر داد.

ذوالفعلی نژاد گفت: “به همت شورای حل اختلاف حوزه ۲۰ و ۳۱ زندان یزد و ستاد دیه استان مددجو محکوم به اعدام با اعلام رضایت اولیای دم از مجازات اعدام نجات یافت”.

وی افزود: “آخرین نشست مصالحه و رضایت برای رهایی مددجو محکوم به اعدام در سالن شهید بهشتی اداره کل زندان‌های استان یزد برگزار شد که در این نشست پس از گفتگو با وکیل اولیای دم در نهایت موفق به اخذ رضایت و محکوم از مجازات اعدام رهایی یافت”.

وی در پایان گفت: “این گذشت بعد از ۱۲ سال و پس از برگزاری نشست‌های متعدد با حضور اولیای دم حاصل شد  و این پرونده با صلح و سازش خاتمه یافت”.

تایید حکم اعدام یک زندانی در دیوان عالی کشور

حکم اعدام فردی که به خاطر یک زن، همسر وی را کشته در حالی در شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور تایید شد که قرار است زن جوان بار دیگر به اتهام معاونت در قتل همسرش از خود دفاع کند.

بر اساس این گزارش، عصر نوزدهم دی ماه سال ۹۵ جسد گونی پیچ یک مرد میانسال در حاشیه شهریار پیدا شد. جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل و تلاش برای افشای هویت وی آغاز شد.

پلیس با تکمیل تحقیقات دریافت این مرد ۵۰ ساله ابراهیم نام دارد. به این ترتیب همسر ۴۵ ساله وی به نام رضوان به سردخانه پزشکی قانونی رفت و جسد شوهرش را شناسایی کرد.

این زن گفت: “من و همسرم سالهاست با هم زندگی می‌کنیم و هیچ اختلافی با هم نداریم . نمی‌دانم چه کسی همسرم را کشته و جسد او را داخل گونی گذاشته است”.

در این گزارش آمده است که در نتیجه تحقیقات پلیس مشخص شده است که این زن با یکی از دوستان همسرش به نام هادی در ارتباط بوده است.

این زن گفت: “من و شوهرم با هم اختلاف داشتیم. اما من هرگز راضی به مرگ شوهرم نبودم. او پدر فرزندانم بود و به همین خاطر می خواستم با او زندگی کنم. اما سه سال قبل که رفت و آمدهای دوست صمیمی شوهرم به خانه مان آغاز شد زندگی من هم تغییر کرد. هادی به من ابراز علاقه کرده بود و می‌گفت با همسرش اختلاف دارد و می‌خواهد بعد از جدایی از همسرش با من ازدواج کند .هادی چند بار پیشنهاد قتل شوهرم را مطرح کرد اما من نپذیرفتم و آخرین بار بدون اطلاع من شوهرم را کشت”.

این زن ادامه داد: “من به همراه پسرم در خانه یکی از اقوام مان در تاکستان بودیم و دخترم در دانشگاه بود که هادی با من تماس گرفت و سراغ همسرم را گرفت. من به او گفتم ابراهیم در خانه تنهاست. عصر همان روز وقتی دخترم از دانشگاه به خانه برگشت  و گفت پدرش ناپدید شده است. ما آن روز را دنبال شوهرم گشتیم تا این که آخر شب هادی با من تماس گرفت و گفت شوهرم را کشته است. من هم از ترسم سکوت کردم و حرفی به پلیس نزدم”.

به دنبال اظهارات این زن هادی بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. این مرد در این باره به ماموران پلیس گفت: “من و همسرم با هم اختلاف داشتیم و می خواستیم از هم جدا شویم .چون می ترسیدم همسرم اموالم را به نام خودش توقیف کنم خانه و زمین ها را به عنوان مهریه به نام رضوان سند زدم. من عاشق او بودم و ما قرار گذاشته بودیم مدتی بعد از کشته شدن ابراهیم با هم ازدواج کنیم که بازداشت شدیم”.

رضوان اما ادعا کرد از نقشه قتل بی اطلاع بوده است. وی گفت: “بعد از قتل همسرم می‌خواستم واقعیت را به پلیس بگویم اما هادی خانه و زمین‌هایش را به عنوان حق السکوت به نام من سند زد. من هیچ وقت راضی به قتل شوهرم نبودم  و در این ماجرا دست نداشتم. اختلاف های من و شوهر به خاطر اعتیاد او بود”.

این زن و مرد در شعبه ۱۷ دادگاه شهریار پای میز محاکمه ایستادند و قضات دادگاه هادی را به اعدام محکوم کردند. اما رضوان از اتهام معاونت در قتل شوهرش تبرئه شد.

پس از صدور حکم دادگاه، پدر ابراهیم به حکم صادره اعتراض کرد. به این ترتیب پرونده در شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت. حکم اعدام هادی تایید شد اما قضات دیوان عالی کشور حکم تبرئه رضوان از اتهام معاونت در قتل شوهرش را شکستند تا وی بار دیگر از خود دفاع کنند. به این ترتیب پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا این زن این بار به اتهام معاونت در قتل شوهرش در شعبه هم عرض محاکمه شود. صدا وسیما /رکنا 21 تیر