هلیل رود؛ از بین رفتن اقلیم جازموریان با اجرای طرح انتقال آب

عدم برنامه ریزی مناسب و اجرای طرح انتقال آب هلیل رود به شمال استان کرمان برای مصارف صنعتی، اقلیم جازموریان را با خطر جدی مواجه کرده و این منطقه در حال خشک شدن و از بین رفتن است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان از سال ۹۳ آغاز شد و پیش‌بینی شده بود پنج ساله به پایان برسد. اما با اعتراض‌های متعدد کشاورزان و ساکنان منطقه، ای طرح متوقف شده است.

اقشار مختلف جامعه با روش های گوناگون مخالفت خود را ابراز کرده و این مخالفت ها همچنان ادامه دارد و در قالب کمپین‌های متفاوتی پیگیری می‌شود، ساکنان جنوب استان کرمان معتقد هستند، این طرح باعث نابودی کامل تالاب جازموریان و کشاورزی منطقه می‌شود.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان از سال ۹۳ آغاز شد و پیش‌بینی شده بود پنج ساله به پایان برسد. اما با اعتراض‌های متعدد کشاورزان و ساکنان منطقه، این طرح متوقف شده است.

به گفته فعالان محیط زیست، خشک شدن تالاب جازموریان می‌تواند در بارور شدن ابرها اختلال ایجاد کند و چرخه بارندگی در این استان را کاهش دهد.

همچنین مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز به ایلنا گفت: ”نگرانی مردم جنوب کرمان بیشتر از خشک‌ شدن تالاب جازموریان است که می‌گویند با طرح انتقال آب از هلیل‌رود این تالاب خشک و کانون ریزگرد می‌شود.“

در حالی که زینی وند استاندار کرمان در گفتار نسبت به مساله انتقال آب هلیل‌رود عقب نشینی کرده است، اما وزارت نیرو سکوت کرده و تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است.

دور جدید اعتراض به طرح انتقال آب هلیل رود وارد سومین هفته خود شده است و به جز عقب‌نشینی کلامی استاندار هیچ واکنشی را به همراه نداشته است.

روز جمعه تعدادی از فعالان اجتماعی و محیط زیستی جنوب کرمان به همراه تعدادی از عشایر منطقه در جازموریان گرد هم جمع شدند تا شاید صدایشان بهتر شنیده شود.

آنها که پلاکاردهایی را در دست داشتند از مسئولان اقدام عملی طلب کردند تا این‌بار مانند زمان استانداری رزم‌حسینی فقط به گفتار درمانی بسنده نشود. کمپین فعالین بلوچ ۷ دی