یک شاهد عینی در سنندج: با هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی، آثار تاریخی کُردستان به “سرقت” برده می‌شوند

images (5)آژانس کُردپا: با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهای حکومتی در شهر سنندج، آثار باستانی و تاریخی مناطق کُردنشین به “سرقت” برده می‌شوند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به گفته‌ی یک شهروند سنندجی، شماری از ساکنین شهرهای شیراز و اصفهان به روستاهای اطراف سنندج سفر و علاوه بر حفاری غیرمجاز در محوطه‌های آثار باستانی، افراد را نیز به انجام حفاری‌های بیش‌تر تشویق می‌کنند.

طی روزهای گذشته در روستاهای “هانیس” و “خیاره” از توابع سنندج، چندین قبر تاریخی را حفاری نمودند و شماری از اشیاء تاریخی و تعدادی کتاب را نیز کشف و با خود بردند.

به گفته‌ی منبع خبری آژانس کُردپا در سنندج، افراد ناشناسی با هماهنگی استانداری کُردستان و مسئولان میراث فرهنگی سنندج از طریق تونل، قبر “چل مره” در نزدیک حومه شهر سنندج را مورد حفاری‌های غیرمجاز قرار داده و سه کوزه پر از سکه را پیدا کردند که قدمت آنها به دوران مادها باز می‌گردد.

این شهروند کُرد در ادامه افزود: خریداران این آثار تاریخی به صورت علنی از روستاها دیدار و با پیشنهاد پول‌های هنگفت برای آثار تاریخی، مردم را به حفاری غیرمجاز آثار باستانی تشویق می‌کنند.

جسد مومیایی کشف شده در سنندج
وی در پایان خاطرنشان کرد که برخی از افراد به ویژه جوانان به سبب شرایط نامناسب معیشتی و نبود فرصت‌های شغلی، تن به انجام حفاری‌های غیرمجاز به امید یافتن آثار باستانی و پیمودن ره صد ساله در یک شب، می‌کنند.

اواخر آبان‌ماه ٨٧ نیز در حین تعریض جاده‌ی مسیر شهرک حسن‌آباد ـ سنندج، ٥ قبر تاریخی کشف شدند که قدمت بیش از ٣ هزار سال داشتند.

بعدها گفته شد که اجساد مومیایی متعلق به پادشاهان ماد و دیاکو می‌باشد که با بلگرد از کُردستان به مکان نامعلومی منتقل گردیدند.