تایید و صدور حکم اعدام و شلاق برای دو متهم همزمان با رهایی یک زندانی از چوبه دار

حکم اعدام و شلاق یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “تجاوز به عنف” توسط دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. همچنین یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، پس از نقض حکم در دیوان عالی کشور، در دادگاه کیفری یک استان تهران برای بار دوم به اعدام محکوم شد در خبری دیگر، یک زندانی در شهرستان ملایر که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، یک زندانی متهم به تجاوز در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، به دنبال تجاوز جوانی به نام فرزاد در مشهد به یک زن جوان در تاریخ هفتم شهریور ماه و فرار وی به همراه همدستش به نام فواد طولی نکشید که تحقیقات پلیس آغاز و رسیدگی به این پرونده به نیروهای پلیس اطلاعات و امنیت سپرده شد. چندی بعد فواد دستگیر و متهم دیگر را به پلیس معرفی کرد. بدین ترتیب با دستورات قضایی دستگیری فرزاد آغاز شد و آن ها موفق شدند او را در یکی از شهرهای مرزی خراسان رضوی بازداشت کنند.

این پرونده با نظر مسئولان قضایی به شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال و توسط قاضی دکتر اسماعیل شاکر قرار گرفت. جلسات محاکمه در شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی برگزار شد.

«فرزاد» جوان ۲۱ ساله که در حضور وکلای مدافع ماجرای ورود به عنف و آزار و اذیت زن جوان را از پایه و اساس دروغ خواند. در پاسخ به سوال قاضی که چرا بین این همه جوان تصویر شما را شناسایی کرد که او را مورد تجاوز قرار داده اید؟ متهم باز هم فقط به انکار ماجرا پرداخت.

رئیس شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، با بررسی های پزشکی و آزمایش پزشکی قانونی، ماجرای ورود و تجاوز به عنف برای دادگاه محرز شد. به همین دلیل پس از پایان جلسات محاکمه که به ریاست قاضی دکتر اسماعیل شاکر و مستشاری قاضی سعید محمدی برگزار شد، قضات دادگاه به شور نشستند و در نهایت در حکمی رای به اعدام فرزاد به اتهام تجاوز به عنف دادند.

همچنین بر اساس این رای، «فرزاد» به اتهام ورود به عنف با چاقو به منزل شاکیه به تحمل ۳ سال زندان و به دلیل تهدید با چاقو هنگام ارتکاب جرم به تحمل ۲ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. بنا برگزارش خراسان اما قضات دادگاه «فواد» (متهم دیگر پرونده) را به دلیل این که در زمان ارتکاب جرم هنوز به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده بود با استناد به موادی از قانون مجازات اسلامی به تحمل ۵ سال زندان در کانون اصلاح و تربیت به اتهام تسهیل در ارتکاب جرم تجاوز به عنف از طریق نگهبانی دادن محکوم کردند. از سوی دیگر بنا به رای صادر شده از سوی قضات دادگاه متهم به خاطر ورود به عنف به منزل شاکیه به تحمل یک سال زندان محکوم شد که به دلیل نرسیدن به سن قانونی باید مدت محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت سپری کند اما طبق قانون باید اشد مجازات قانونی درباره متهمان اجرا شود.

وکلای مدافع و متهمان به رای صادر شده از سوی شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی اعتراض کردند و بدین ترتیب پرونده مذکور برای رسیدگی به شعبه چهارم دیوان عالی کشور ارسال شد. قضات دیوان عالی نیز پس از بررسی اوراق این پرونده در نهایت بر رای دادگاه مهر تایید زدند و این گونه متهم پای چوبه دار قرار گرفت. این نوجوان ۱۷ ساله نیز برای تحمل کیفر روانه کانون اصلاح و تربیت شد.

صدور حکم اعدام یک متهم در تهران برای بار دوم
به گزارش عصر ایران، حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، پس از نقض در دیوان عالی کشور، در شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران برای بار دوم به اعدام محکوم شد

بر اساس این گزارش، اردیبهشت سال ۹۹ به‌ دنبال کشته‌شدن زن ۷۹ ساله‌ای به نام گلی در منزل خود، پسر برادرزاده قربانی به نام مانی ۲۳‌ساله تحت بازجویی قرار گرفت و به قتل عمه پدرش با انگیزه سرقت طلاهایش اعتراف کرد.

وی توسط دادگاه کیفری استان تهران، از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور با با توجه به نظریه پزشکی قانونی و این استدلال که عمل متهم مستقیما منجر به قتل نشده و عارضه قلبی نیز نقش داشته است، رأی اعدام را نقض کرد. متهم یک بار دیگر مورد محاکمه قرار گرفت.

در جلسه دوم محاکمه اولیای دم دوباره درخواست اعدام کردند و گفتند گذشت نمی‌کنند. متهم نیز سرقت را قبول کرد و گفت فقط قصد سرقت داشته و قصد قتل نداشته و به‌ جز ضربه‌ای که با تابه به سر مقتول زده، ضربه‌ای دیگر وارد نکرده است و نمی‌دانست عارضه قلبی مقتول می‌تواند منجر به مرگ او شود. متهم گفت: من خودم خیلی استرس داشتم اما اصلا قصد کشتن نداشتم و فکر نمی‌کردم بیماری عمه پدرم باعث مرگ او شود.

در پایان هیئت قضات وارد شور شدند و یک بار دیگر متهم را به اعدام محکوم کردند. متهم ۲۰ روز فرصت دارد تا به رأی صادره اعتراض کند.

رهایی یک زندانی از اعدام در ملایر
به گزارش ایرنا، یک زندانی در ملایر که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت

امام جمعه ملایر اظهار داشت: این زندانی محکوم به اعدام پس از تحمل پنج سال حبس با رضایت اولیای دم بخشیده شد و به کانون خانواده خود بازگشت.

محمد باقر برقراری افزود: بدون شک ترویج روحیه عفو و گذشت در بین مردم، موجب ارتقا امنیت روانی و توسعه اخلاق در جامعه خواهد شد.