خطر اعدام قریب الوقوع یک زندانی در زندان آمل

یک زندانی در زندان آمل که پیشتر از بابت اتهام «مشارکت در قتل» به اعدام محکوم شده بود، در خطر قریب‌ الوقوع‌ اجرای حکم قرار دارد. معصومه زارعی شهروندی که از بابت همین اتهام در پرونده ای مشترک با این زندانی به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه سه شنبه ۲۳ آذرماه در زندان آمل اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی در زندان آمل، در خطر قریب‌ الوقوع‌ اجرای حکم اعدام قرار دارد.

هویت این زندانی، جواد نیکبخت توسط هرانا احراز شده است. وی حدود ۷ سال پیش از بابت اتهام «مشارکت در قتل» در پرونده ای مشترک با معصومه زارعی به اعدام محکوم شد. حکم اعدام خانم زارعی روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه در زندان آمل به اجرا درآمد. او از بابت اتهام «مشارکت در قتل» همسرش توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.
یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «اولیای دم، برای پرداخت تفاضل دیه آقای نیکبخت و اجرای حکم وی، اقدام به اخذ وام از کمیته امداد کرده اند! آنها مدعی رابطه خارج از ازدواج میان این دو هم پرونده ای شده اند و به همین دلیل کمیته امداد مساعدت خود را در خصوص پرداخت وام طلب شده اعلام داشته است؛ بعلاوه، این اقدام اولیای دم، منجر به از بین رفتن برخی حمایت ها از این زندانی به جهت جلوگیری از اجرای حکم وی شده است».

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص جزئیات اجرای حکم خانم زارعی به هرانا گفته بود: «معصومه زارعی را با دستبند و پابند ساعت ۶ صبح روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه به قصد تلاش برای اخذ رضایت از اتاق پرسنل زندان خارج کردند و آخرین بار ساعت ۷:۳۰ صبح توسط همبندی‌هایش دیده شد. وی نهایتا حدود ساعت ۸ در داخل ساختمان اداره زندان آمل اعدام شد. اجرای حکم در جایی که محل رفت و آمد و گذر است صورت گرفت و او به مدت حدود ۲۰ دقیقه بالای دار بود. پیش از اجرای حکم نیز حدود نیم ساعت در انتظار مامور زن برای اجرای حکم بودند و از فرط فشار روانی سه مرتبه به او آب قند دادند.»

به گفته این منبع دختر ۲۱ ساله خانم زارعی که ۷ سال اخیر تنها ۴ بار موفق به ملاقات با مادرش شده بود، شاهد تمامی این اتفاقات بوده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده :«شاکی‌های خانم زارعی پدر و مادر همسرش بودند، اما دختر او مخالف اعدام مادرش بود. در این سال‌ها برای جلب رضایت پنهانی و به صورت تلفنی با مادرش صحبت می‌کرد و ملاقات نمیرفت. از حق قانونی‌اش برای اعتراض استفاده نکرد تا بتواند رضایت بگیرد. با این وجود شاکی‌ها با پرداخت تفاضل دیه بدون جلب رضایتش موفق به اجرای حکم شدند. خانم زارعی از یک ماه قبل از اعدامش با خبر بود و همین امر فشار روانی زیادی بر خودش و همبندی‌هایش آورده بود. بندی که از حدود یک ماه و نیم پیش به دلیل جدا کردن یک کودک شیرخوار از مادر زندانی‌اش تحت فشار روانی و در تلاطم بود.»

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۶۶ شهروند اعدام شدند و ۹۰ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۳ کودک-مجرم اشاره کرد.
بنا بر همین گزارش بیش از ۸۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.