روزانه ده‌ها هکتار از عرصه‌های طبیعی کُردستان نابود می‌شود

آژانس کُردپا: بخش وسیعی از پوشش جنگلی و جانوری کُردستانات به دلیل سهل‌انگاری عابران و بی‌توجهی نهادهای دولتی با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه گشته است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی ٧٢ ساعت گذشته مراتع جنگلی دره‌شهر، مریوان و سروآباد طعمه حریق گردیده و افراد سودجو اقدام به قطع و تخریب منابع طبیعی بانه و سردشت کرده‌اند.

از عصر روز جمعه، بیست و هفتم ماه جاری عرصه‌های طبیعی و جانوری منطقه “کبیرکوه” در شهرستان دره‌شهر به سبب آتش‌سوزی از بین رفت.

به گفته‌ی معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام، شش هکتار از اراضی حفاظت شده منطقه کبیرکوه و بیش از هشت تا ١٠ هکتار از اراضی و عرصه‌های طبیعی خارج از منطقه حفاظت شده در “پشته شیخ مکان” دره شهر در آتش سوخت.

غلامرضا ابدالی با ابراز تأسف از “نبود بالگرد جهت خاموشی حریق”، گفته: در این آتش‌سوزی حیات وحش و درختان بلوط آسیب دیده‌اند و این رخداد سبب فقیر شدن خاک می‌شود.

در سال گذشته ٢٨ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان به ثبت رسیده است.

طبق گزارش وب‌سایت انجمن سبز چیا در مریوان، حدود ٥٠٠ هکتار از جنگل‌های اطراف روستای “ده‌ره‌وه‌ران” آتش گرفته و به دلیل جغرافیای شیب‌دار منطقه و حجم و ارتفاع گیاهان خشک و خشک بودن بسیاری از درختان با شدتی باور نکردنی توسعه یافته است.

آتش‌سوزی واقع در خط مرزی مریوان و کُردستان عراق تا لحظه تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد و انجمن یادشده از شهروندان خواسته تا در کنترل و برخورد با این آتش سوزی ها فعالانه شرکت کنند.

امروز در دیگر منطقه جنگلی استان کُردستان و در شهرستان سروآباد، عرصه‌های طبیعی و جانوری اطراف روستای “دَل” طعمه حریق شد.

از میزان خسارات وارده اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد و به گفته‌ی فعالان محیط‌زیست منطقه آتش‌سوزی در طول روز ادامه داشته و کابل‌های برق‌رسانی روستا دل نیز سوخته است.

تخریب و نابودی مراتع جنگلی کُردستانات تنها در این مناطق نبوده و گزارش‌ها حاکی از تخریب صدها هکتار از جنگل‌های طبیعی شهرهای بانه و ربط است.

منابع خبری گزارش دادند که افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از تعطیلی روزهای اخیر اقدام به قطع درختان اطراف شهر بانه کرده‌اند.
روز گذشته نیز دامنه‌ی شمالی کوه آربابا نیز دچار حریق شد.

همچنین در شهر ربط، شهرداری به بهانه ساخت شهرک صنعتی قصد تخریب صدها هکتار از جنگل‌های روستای “هرمزآباد” شهر ربط را دارد.

طبق اظهارات فعالین محیط زیست ربط این تخریب‌ها از بیست و پنجم ماه جاری آغاز گردیده و همچنان در حال پیشروی می‌باشد.

مساحت زمین‌هایی که توسط شهرداری قصد تخریب آن را دارند بیش از ٧ هکتار برآورد می‌شود.

پیشتر نیز در مراتع طبیعی اطراف ربط، درختان بلوط را به بهانه‌های مختلف قطع و نابود کردند که بسیاری از نهادهای دولتی به ویژه نظامیان در آن دست داشته‌اند.