نُه شهروند کُرد در شهرهای سنندج، ماکو و بانه بازداشت گردیدند

timthumb (1)آژانس کُردپا: بازداشت و حبس شهروندان کُرد از سوی وزارت اطلاعات در هفته‌های اخیر با روند صعودی همراه بوده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اوایل ماه جاری ٤ شهروند کُرد در ماکو، شمالی‌ترین شهر استان آذربایجان‌غربی توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

سه تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های مصطفی سبزی، اسماعیل اختری و دختری به نام “قیمت” طی روزهای گذشته به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافته‌اند.

از سرنوشت و محل نگهداری رضا ایوبی، دیگر شهروند بازداشت‌شده در ماکو اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

همچنین وضعیت سه زندانی سیاسی محبوس در زندان دریا، “نامناسب” توصیف شده که در بند زندانیان خطرناک زندان ارومیه نگهداری می‌شوند.

یکی از این زندانیان با نام هیمن حسن‌زاده اهل سردشت، حدود یک‌ماه قبل از زندان مهاباد به زندان دریا در ارومیه منتقل گردید.

دستگاه قضایی ایران برای این زندانی سیاسی کُرد ١١ سال حبس صادر کرده است.

از دیگر زندانیان سیاسی کُرد که با شرایط دشوار زندان مرکزی ارومیه مواجه‌اند، فریا آسماندار اهل سردشت و حسین نجفی اهل روستای “کوره” ارومیه می‌باشد.

مسئولین زندان دریا از انتقال این دو تن به بند زندانیان سیاسی ممانعت بعمل می‌آورند.

سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی ایران هیچ یک از شرایط استاندارد زندان را ندارد و در این میان زندانیان سیاسی بسی از دیگر زندانیان عادی در وضعیت دشوار و سختی بسر می‌برند.

هژیر هوشیاری به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت
از سنندج نیز گزارش می‌رسد که اوایل هفته‌ی گذشته یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن در کُردستان با نام هژیر هوشیاری به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

منابع خبری دلیل احضار این داوطلب کارشناسی ارشد را “ممانعت از ادامه تحصیل وی” عنوان کرده‌اند.

هژیر هوشیاری، پنجمین عضو مکتب قرآن در سنندج است که در دو هفته‌ی اخیر به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

در ادامه موج بازداشت و حبس شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی و نظامی حکومت اسلامی ایران در مناطق مختلف کُردستانات، برخی منابع نیمه‌رسمی از ناپدیدشدن چهار جوان در یکی از روستاهای شهرستان بانه خبر دادند.

شبکه‌های اجتماعی اسامی ٤ جوان کُرد روستای “سیوچ” را منتشر نموده که از سوی افراد مسلح بازداشت و از محل نگهداری آنان نیز خبر تأییدشده‌ای در دست نیست.

هویت این ٤ جوان؛ رامین حسن‌زاده فرزند فیض‌الله، رامین رستمی فرزند طاها، صلاح عبدالله‌پناه فرزند صالح و سامان شهیدی فرزند محمود عنوان شده است.

به گفته‌ی ساکنین بومی منطقه، افراد بازداشت‌شده در اداره اطلاعات بانه نگهداری می‌شوند و از اتهامات احتمالی به این ٤ جوان کُرد خبری در دسترس نمی‌باشد.