قتل سه شهروند کُرد، ابعاد تازه‌تری از آسیب‌های اجتماعی را نمایان کرد

images (24)آژانس کُردپا: در ماه‌های اخیر به دلیل نبود برنامه‌ریزی نهادهای حکومتی، روز به روز جرائم و آسیب‌های اجتماعی درحال افزایش بوده و قتل عمد به شیوه‌ای چشمگیری روند صعودی می‌پیماید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی چند روز گذشته یک شهروند ساکن روستای “دریاوی” از توابع شهرستان سقز به دلیل نامعلومی به قتل رسیده و همزمان دو برادر ساکن روستای “پیرگل” از توابع ارومیه با اسلحه گرم کشته شدند.

چند روز قبل نیز یک شهروند ساکن روستای دریاوی در منطقه سرشیو سقز به نام سعید کَسنزانی ٥٥ ساله در منزل شخصی با ضربات چاقو به قتل رسید.

یک منبع مطلع از این حادثه به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: تاکنون دلیل قتل این شهروند و قاتل و یا قاتلان نامعلوم است.

از سوی دیگر، روز بیست و یکم تیرماه دو شهروند به نام های کمال یوسفی ٤٨ ساله و حاکم یوسفی ٥٠ ساله به دلیل اختلافات ملکی و کشاورزی با شلیک گلوله کشته شدند.

گفته می‌شود، کمال و حاکم یوسفی پیشتر به دلیل اختلاف بر سر مزارع کشاورزی با خانواده‌ای ساکن روستای “درلکی” از توابع شهر ارومیه درگیر شده و در نتیجه توسط چند فرد از روستای درلکی که عضو یک خانواده بودند، به قتل رسیده‌اند.

شاهدان عینی اعلام کردند: این دو شهروند کشته شده، ساعت ١١ شب بیست و یکم تیرماه در جاده روستایشان با شلیک گلوله کشته شده و سپس با ماشین از روی جنازه‌های آنها عبور کردند.

به گفته شهروندان منطقه انزل، این نزاع باعث درگیری بین روستاهای “مشیک و پیرگل” نیز شده است.

نرخ وقوع قتل در ایران را ٢.٥ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت است و ٣٢.٣% قتل‌های در ایران با سلاح گرم، صورت می‌گیرد.

کارشناسان اجتماعی دلیل افزایش خشونت میان شهروندان را فقر، بیکاری و نارضایتی جنسی، نبود آموزش صحیح خانواده و عدم آموزش کنترل عصبانیت میدانند.

براساس آمار پزشکی قانونی ایران، طی سال ٩٢، ٦٠٠ هزار نفر در کشور با یکدیگر درگیر شده و ٧٠ هزار نفر اقدام به ثبت شکایت کرده‌اند و طی دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال نیز بیش از ١٠٠ هزار نفر به دلیل اختلاف و درگیری به پزشکی قانونی مراجعه کردند.