ترکیه/ خطر دیپورت به ایران، ٥ فعال سیاسی کُرد را تهدید می‌کند

300x180x21655.jpg.pagespeed.ic.nmSaJAfoCQآژانس کُردپا: گروهی از پناهجویان کُرد ایرانی که قصد سفر از ترکیه به کشور ثالثی را داشتند توسط پلیس این کشور بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی گذشته پلیس مرزبانی ترکیه شماری از پناهجویان ایران و سوریه را در آبهای نزدیک شهر فتیا بازداشت کرد.

در میان بازداشت‌شدگان، پنج پناهجوی سیاسی کُرد از ایران به نام‌های کاوه ساعدی، ارسطو محمدی، پیام امانی، فایق امانی و سارا امانی وجود دارد.

در همین ارتباط، کمپین حمایت از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه به نقل از کمیته خارج از کشور حزب کمونیست ایران از خطر دیپورت این افراد به ایران خبر می‌دهد.

نامه یک تشکل سیاسی به مجامع بین‌المللی به حمایت از پناهجویان
این تشکل سیاسی طی نامه‌ای به کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل و عفو بین‌الملل، خواهان تلاش و اقدامات عملی آنها برای جلوگیری از “دیپورت این پناهجویان به ایران” و “آزادی فوری” آنان شده است.

پیشتر سخنگوی پناهندگان سیاسی کُرد در ترکیه به خبرنگار کُردپا گفته بود: بیش از ٥٠٠ فعال سیاسی کُرد در ترکیه وجود دارند که درخواست پناهندگی آن توسط کشور ثالث قبول شده اما تمامی این پناهجویان با عدم پذیرش توسط سه کشور کانادا، استرالیا و آمریکا مواجه‌اند.

به گفته‌ی یکی از پناهجویان سیاسی کُرد در ترکیه، پناهجویان کُرد با تاخیرهای طولانی از سوی نهادهای مدافع حقوق‌بشر مورد حمایت قرار می‌گیرند اما دیگر پناهندگان غیرکُرد سریعتر مورد قبولی قرار می‌گیرند.