سیدحسین سیدی زندانی سیاسی بیمار و کهنسال در وضعیت خطرناک قلبی در زندان اوین

زندانی سیاسی سیدحسین سیدی برغم شرایط وخیم جسمی و وضعیت اورژانس قلبی از ۱۳ مرداد به اوین منتقل شده و در شرایط خطرناکی قرار دارد


کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، زندانی سیاسی سیدحسین سیدی از بازداشت شدگان آبان۹۸، که بدلیل شدت بیماری ها پس از تحمل ۵ ماه حبس با قید وثیقه آزاد شده بود، در روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ با هجوم ماموران به خانه اش برای بار چندم بازداشت شده و هم اکنون با جسمی به شدت بیمار و در وضعیت خطرناک در زندان اوین محبوس است.

این پدر ۶۶ ساله پیشتر با اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در خصوص بازداشت این پدر ۶۶ ساله گفت:‌ «روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ماموران امنیتی بدون اطلاع قبلی در حالیکه او میخواست بدلیل وضعیت اورژانس قلبی به دکتر برود به ناگهان به منزل وی هجوم برده و با همین وضعیت وی را بجای بیمارستان، به زندان اوین بردند.»

سیدحسین سیدی ۶۶ ساله از بیماریهای متعددی رنج می برد از جمله ناراحتی قلبی و بسته بودن دریچه های قلبش که نیاز به عمل جراحی دارد اما طبق گفته پزشک معالج وی، چون عمل جراحی ممکن است منجر به فوت شود امکان آن وجود ندارد اما باید نهایت رعایت را بکند. (امری که مسلما در زندان امکان ندارد و به ضد خود تبدیل می شود.)

وی همچنین چند سال قبل در یک تصادف دچار شکستگی در ناحیه ساق پا شده و در پایش پلاتین وجود دارد، او بدلیل درد شدید در ناحیه شکسته نمی تواند راه برود و تنها می تواند چند قدم در حد بسیار محدود با عصا حرکت کند.

وی همچنین از مشکلاتی چون بیماری حاد پروستات و مشکل شنوایی رنج می برد و بدلیل استفاده از سمعک دچار اختلالات عصبی می شود.

در چنین شرایطی ماموران امنیتی این پدر بیمار و کهنسال را بجای اورژانس قلب، بصورت وحشیانه ای به زندان اوین منتقل کرده اند. امری که موجب نگرانی دوستان و نزدیکان و خانواده وی شده و جانش را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام مسئولیت عواقب جانی و سلامت وی را بر عهده عوامل زندان اوین و قضاییه ایران می داند. آقای سیدحسین سیدی توان تحمل حبس ندارد و باید فورا و بی قید و شرط آزاد شود.

سیدحسین سیدی
شایان ذکر است پسر این زندانی سیاسی بنام سیدجواد سیدی در روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ اوین منتقل شد.

سیدجواد سیدی از بابت پرونده پیشین خود با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی»، نهایتا به ۲ سال و ۹ ماه و ۱۵ روز حبس محکوم شده و در دیماه ۹۸ به اوین منتقل شده بود.

سیدجواد سیدی ۳۵ ساله، متاهل و پدر یک فرزند است.

جوانه‌ها ۲۶ مرداد ۱۴۰۱