تهدید قطع انگشت دست یک زندانی متهم به سرقت در زندان اوین

یک زندانی متهم به سرقت در آستانه قطع انگشت دست قرار دارد


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱؛ سیدمحمد حسینی زندانی متهم به سرقت، به قطع انگشت دست محکوم و به وی ابلاغ شده که در روزهای آینده این حکم در زندان اوین اجرا خواهد شد. این زندانی هم اکنون در زندان گوهردشت کرج محبوس است.

سیدمحمد حسینی فرزند سیدحسین متهم است که چند فقره سرقت داشته است.
این زندانی در تاریخ ۲۸ مردادماه ۱۳۹۳ به اتهام سرقت محکوم به رد مال به میزان ۱۸۰۰۰۰۰ و قطع دست شده است.

به موجب دادنامه ای که در تاریخ ۴ مردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان مرکزی صادر شده، محکومیت قطع انگشت وی تایید شده است. در دادنامه محکومیت این زندانی آمده است: «قطع انگشتان دست راست از انتهای آن به نحوی که شست و کف دست او باقی بماند.»

این رای توسط رئیس مستشار شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به نام های محمدرضا رحمتی و محمدرضا مهراندیش امضا و تایید شده است.

سند دادنامه تایید قطع دست

سیدمحمد حسینی از سال ۹۳ تاکنون در زندان مرکزی اراک محبوس بوده و به تازگی به زندان گوهردشت کرج منتقل شده است.

گفته می شود قرار است طی روزهای آینده حکم قطع دست سیدمحمد حسینی در زندان اوین اجرا شود.

سازمان عفو بین الملل پیش از این در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱، در یک بیانیه فوری پیرامون اجرای حکم جنایتکارانه قطع انگشتان دو زندانی گفته بود که مقامات ایران باید بخاطر قطع انگشتان زندانیان محاکمه شوند.

عفو بین الملل در این بیانیه از همه کشورها خواست که با اعمال اصل صلاحیت قضایی جهانی، مقامات ایرانی را که بر اساس قوانین بین المللی مسئول چنین جنایاتی هستند، مورد تحقیقات کیفری و پیگیر قضایی قرار دهند.

جوانه‌ها ۲۶ مرداد ۱۴۰۱