کُردستان به جرگه‌ی مناطق “ناامن غذایی” در ایران پیوست

آژانس کُردپا: سلامت کودکان کُردستانی به سبب هرآنچه “سوء‌تغذیه ناشی از فقر فرهنگی” عنوان شده در خطر می‌باشد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هم‌اکنون هزار و ٥٠٠ کودک زیر ١٢ سال در استان کُردستان که ٦% کل کودکان را شامل می‌گردد از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

این کودکان به دلیل بیماری‌های مزمن، بیماری‌های گوارشی و کمبود ویتامین “ب” در زمره‌ی کودکان دچار سوء‌تغذیه قرار داده می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی استان کُردستان از جوابگو نبودن اعتبارات اختصاص یافته در پوشش کودکان خبر داد و گفت: برای مبارزه و مقابله با سوء تغذیه کودکان ١٥ میلیارد ریال نیاز است اما سه میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال تأمین شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از فرزام بیدارپور در توضیح سوء‌تغذیه کودکان اعلام کرد: والدین کودکان به دلیل فقر فرهنگی ناشی از عدم اطلاع و آگاهی کافی، نوع تغذیه و خوراکی که باید به کودکان بدهند را نمی‌دانند.

وی آمار سوء تغذیه در میان دختران را بیش از پسران دانست و خاطرنشان کرد:” کُردستان از جمله استان‌هایی است که از نظر امنیت غذایی در رده پایینی است و در میان کودکان با سه موضوع لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد روبرو هستیم”.

سخنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی سنندج درباره‌ی پایین‌بودن امنیت غذایی در استان کُردستان در حالی است که پیشتر هر یک از استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان به عنوان مناطق ناامن غذایی مطرح شدند.

همچنین مقامات بلندپایه‌ی حکومت اسلامی ایران طی یک سال اخیر بر افزایش جمعیت تأکید داشته‌اند که زیرساخت‌های اقتصادی، آموزشی و محیط زیستی کُردستان و ایران تحمل افزایش جمعیت را ندارد.