ژاورود سنندج/ ادامەی انحلال مدارس و افزایش ترک تحصیل

کوردستان میدیا: در ادامەی تعطیلی همیشگی و برچیدن مدارس در روستاهای کردستان، مدارس دورەی متوسطەی روستای گلین از توابع سنندج منحل و بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس ناچار به ترک تحصیل شدند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، مدارس مقاطع متوسطەی دخترانه و پسرانەی روستای گلین تعطیل شدە و از سال اول دبیرستان به بعد، دانش‌آموز ثبت‌نام نمی‌کنند.

یکی از ساکنین روستای گلین ضمن تائید این خبر به خبرنگار وب‌سایت کردستان میدیا گفت: “دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه برای پایەهای دوم و سوم دبیرستان برای سال تحصیلی جاری هیچ دانش‌آموزی را ثبت‌نام نکردەاند.”

این شهروند کرد در ادامه افزود: “به دلیل انحلال مدارس مقاطع متوسطه روستای گلین، بسیاری از دانش‌آموزان این روستا و بەویژە دختران ترک تحصیل کردەاند.”

وی با تاکید بر افزایش پدیدە ترک تحصیل در این روستا عنوان کرد: “به دلیل کمبود درآمد، ساکنین این روستا قادر به فرستادن فرزندان خود به مدارس شهر سنندج نمی‌باشند.”

بر اساس گزارش دریافتی علاوە بر کمبود درآمد، غیراستاندارد بودن جادەی گلین یکی دیگر از عواملی می‌باشد که ساکنین این روستا را از تامین زمینەی ادامەی تحصیل فرزندان خود باز داشتە است.

در همین ارتباط و بر اساس گزارش دریافتی، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در بسیاری دیگر از روستاهای منطقەی ژاورود سنندج طی چند سال اخیر تعطیل شدە و این امر باعث افزایش ترک تحصیل و بی‌سوادی در این روستاها گردیدە است.

همچنین، طی چند سال اخیر نیز بسیاری از دانش‌آموزان دختر روستاهای درکی و دمیو از توابع مریوان و روستای کلاش هوش از توابع جوانرود و بسیاری دیگر از روستاهای کردستان در شهرهای پیرانشهر، بانه، سروآباد، اشنویه و … به دلیل فقدان مدارس و نبود امکانات آموزشی ترک تحصیل کردەاند.

سیاست رژیم ایران در این رابطه، با عدم تامین امکانات آموزشی و مدارس در روستاها و طی چند سال اخیر در قالب اخذ وجه نقد از دانش‌آموزان نمایان گشته است و رژیم ایران با این روش می‌خواهد که دانش‌آموزان را از تحصیل محروم کرده و سطح سواد در مناطق کردنشین ایران را کاهش دهد.

بر اساس بند یک ماده‌ی ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر در رابطه با آموزش و پرورش رایگان و همگانی، همه‌ی افراد جامعه حق دارند از آموزش و پرورش رایگان بهرمند شوند و اداره‌ی آموزش و پرورش حداقل باید آموزش ابتدایی رایگان را برای شهروندان تامین کند.

در بخش “الف” بند دوم، ماده‌ی ١٣ اعلامیه بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان که ایران سال ١٣٥٤ مفاد این اعلامیه را امضا کرده آمده است: آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری و رایگان باشد و جامعه به آسانی بتواند از آن بهرمند شود.

همچنین در بند دوم اصل سوم قانون اساسی رژیم ایران آمده است، دولت موظف است کلیه‌ی امکانات آموزش و پرورش را در همه‌ی سطوح و مراحل تحصیلی تامین کند و همچنین در اصل ٣٠ قانون اساسی آمده است: دولت موظف است نیازهای آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی مردم تا پایان دوره‌ی متوسطه تامین کند و تحصیلات عالی نیز تا سطح خودکفایی کشور به صورت رایگان باشد.