اول مهر آغاز شد/ سال تحصیلی در کُردستانات به روایت اعداد و ارقام

images (3)آژانس کُردپا: سال تحصیلی جدید با حضور بیش از یکصد هزار دانش‌آموز کلاس اولی در کُردستان ایران آغاز شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از امروز در چهار استان آذربایجان‌غربی، ایلام، کُردستان و کرمانشاه زنگ آغاز سال تحصیلی ٩٣ ـ ٩٤ نواخته شد و در مجموع یک میلیون و دویست و پنجاه و هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی حضور دارند.

سهم استان‌های کُردستان و آذربایجان‌غربی از دانش‌آموزان کلاس اولی به ترتیب ٢٥ هزار و ٤٦ هزار نفر است.

آموزش و پرورش در مناطق کُردنشین ایران با مشکلات و موانع متعددی روبرو می‌باشد که آینده‌ی تعلیم و تربیت را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

کمبود معلم

برای سال جدید تحصیلی مدارس استان آذربایجان‌غربی با کمبود ٣٠٤٠ معلم دست و پنجه نرم می‌کنند که مستقیماً بر کیفیت آموزشی و تراکم ٤٠ تا ٥٠ نفری دانش‌آموزان در کلاس‌ها تأثیر دارد.

در استان کرمانشاه نیز بیشتر کمبودها بنابه گفته‌ی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در مقاطع ابتدایی و رشته‌های فنی می‌باشد.

مدارس تخریبی

امسال بر اثر وقوع زلزله در بخش‌هایی از استان ایلام به ویژه شهرستان آبدانان، مدارس تخریبی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌رو در حوزه‌ی آموزش و پرورش است.

فقط در آبدانان، ١٢ مدرسه کاملا تخریب شده‌اند که دانش‌آموزان کُرد کلاس‌ها را در کانکس‌ها برگزار می‌کنند.

میزان مدارس تخریبی در استان آذربایجان‌غربی حدود ٣٠% می‌باشد که عمر آنان بیش از ٣٥ سال است.

کیفیت آموزش

مشاور وزیر آموزش و پرورش که به سنندج سفر کرده به خبرگزاری‌های دولتی اعلام کرد: فقط یک درصد از اعتبارات آموزش و پرورش صرف کیفیت بخشی آموزشی می‌شود.

از ٢١هزار میلیارد تومان بودجه برای وزارت آموزش و پرورش، تنها ٢١٠ میلیارد تومان آن به مدیریت آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد و مابقی به صورت حقوق به معلمین و کارکنان پرداخت می‌شود.

همچنین آموزش به زبان مادری از دیگر مشکلات آموزشی در مناطق کُردنشین ایران است که اثرات مستقیم و عمیقی بر کیفیت و چگونگی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به ویژه مقاطع ابتدایی دارد.

در همین ارتباط، اتحادیه صنفی معلمان کُردستان ایران با صدور بیانیه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از یک سال از دولت “حسن روحانی” به عنوان رئیس‌جمهور رژیم ایران سپری می‌شود و در همان حال وعده‌های وی در رابطه با آموزش به زبان مادری در مدارس برای ملیت‌های ایران برخلاف شعارهای تبلیغاتی‌اش در نمایش انتخابات، به حباب روی آب تبدیل شده است.

امسال در مجموع یکصد و سه هزار و هفتصد و بیست و سه کلاس اولی در ٤ استان کُردنشین ایران مشغول به تحصیل هستند.

اعتیاد دانش‌آموزان

دو هفته قبل ریيس کميته آموزش عالی مجلس اسلامی ايران از مصرف مواد مخدر بين دانش‌آموزان “۸ الی ۹ ساله” خبر داد و گفت: “وزارت آموزش و پرورش به هیچ وجه در زمینه آمار دانش‌آموزان معتاد به مواد مخدر پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد”.

پیشتر قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان اعتیاد دانش‌آموزان را یک درصد عنوان کرده بود که به واسطه امتحان و دغدغه‌های آن به برخی از مواد صنعتی مخدر نیز روی می‌آورند.

برای مشاهده تصویر به لینک مراجعه نمائید .

http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=16812