ذخیره‌ی آب شرب بانه تا دو ماه دیگر تمام می‌شود

x9338.jpg.pagespeed.ic.mgFshJKDyEکوردستان میدیا: پس از نشر اخبار مربوط به کمبود آب و اتمام ذخایر آب شهرهای سنندج و بیجار، خبر اتمام دخیره آب شرب بانه نیز شهروندان این شهر را از وضعیت موجود نگران و ناراضی ساخت.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ، حجم آب سد بانه از ٤ میلیون و ٣٠٠ هزار متر مکعب به یک میلیون و پانصد هزار متر مکعب رسیده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها ذخیره‌ی این سد تا دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید.

خبرگزاری‌ها به نقل از مدیریت ابفای بانه نوشته‌اند: “وضعیت بانه به لحاظ ذخیره‌ی آب شرب اصلا وضعیت مطلوبی نیست و جیره‌بندی به عنوان یک راهکار در راستای تامین آب شرب شهری و حتی روستایی به تنهایی جاوبگو نیست”.

در همین ارتباط، ذخیره آب سد بیجار نیز به شدت کاهش یافتە و بر اساس گزارشات منتشرە تا ٣ روز دیگر به اتمام خواهد رسید.

کمبود شدید آب در نزدیک به ٥٠٠ روستای استان ارومیه مشهود است.

گزارشات حاکی از این می‌باشند که هم‌اکنون بیش از ٦٠٠ روستای استان کردستان که معادل ٣٦% از روستاهای این استان می‌باشند با مشکل کمبود شدید و نبود آب مواجه هستند.

بر اساس سخنان مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه نیز، ٢٧١ روستای این استان بەویژە روستاهای تابعه‌ی گیلان‌غرب و قصرشیرین با کمبود شدید و یا نبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

چندی پیش نیز وب‌سایت کردستان میدیا به نقل از یکی از ساکنین بوکان گزارش داد که مشکل کم‌آبی در این شهر به مرز بحران نزدیک شده است؛ این درحالیست آب ذخیره‌شده در پشت سد این شهرستان به شهرستان‌های دیگر استان‌ها از جمله تبریز انتقال داده می‌شود.

سدسازی‌های گسترده، ایجاد آب‌بندهای متعدد، حفر چاه‌های عمیق توسط افراد سودجو با مجوز ادارات رژیم اسلامی، عدم بهره‌جویی از کانال‌های استاندارد آب‌رسانی و کمبود پروژه‌های عمرانی مرتبط با این حوزه، عمده دلایلی است که نهادهای رژیم و مدیریت کلان بخش آب ایران را مسئول نخست بحران‌های کم‌آبی این مقطع زیر سوال برده است.