اعتراضات سراسری در ایران؛ نگرانی شدید از تشدید خشونت‌ حکومت و افزایش تعداد کشته‌‌شدگان همزمان با محدود کردن دسترسی به اینترنت

پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ – کمپین حقوق بشر در ایران از رهبران جهان می‌خواهد که صریح و شفاف از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهند که هرچه سریعتر سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در خیابان‌های ایران را متوقف کنند. اعتراضاتی از شش روز پیش و در واکنش به قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس شروع و به سرعت در سراسر ایران فراگیر شد و در جریان آن حداقل ۳۶ نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی و پلیسی کشته شدند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با اشاره به سابقه حاکمیت در کشتار و سرکوب شدید اعتراضات مردمی گفت: «کشته شدن صدها معترض خیابانی برای سرکوب اعتراضات در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها درباره قصد حاکمیت برای یک کشتار وسیع را بیشتر می‌کند و جامعه جهانی باید پیش از آنکه خیلی دیر شده باشد به این موضوع واکنش جدی نشان دهد».

به گفته هادی قائمی «حکومت باز هم دسترسی به اینترنت را در ایران محدود و مسدود کرده است و این یعنی جلوگیری از انتشار و پخش اسناد جنایت حکومت به بیرون از مرزهای کشور».

هادی قائمی تاکید کرد که «ما باید در این شرایط به تقویت و تلاش برای شنیده شدن بیشتر صدای مردم ایران ادامه دهیم تا خشم لبریز جامعه از قتل مهسا امینی موجب کشتار مردم نشود».

هادی قائمی خطاب به جامعه بین‌الملل گفت: «رهبران جهان باید خشونت حکومت جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کنند و صراحتا از مقامات ایران بخواهند که به مردم اجازه دهند تا از حق اعتراض خود بدون تهدید به دستگیری خودسرانه، خشونت فیزیکی یا مرگ استفاده کنند».

کمپین حقوق بشر در ایران درخواست نادا النشیف کمیساریای عالی موقت حقوق بشر سازمان ملل از حکومت جمهوری اسلامی را مبنی بر احترام به استفاده از حق آزادی بیان، تجمع و تشکل و همچنین لغو کلیه قوانین و مقررات تبعیض آمیز مربوط به حجاب اجباری، تکرار می کند.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر قتل مهسا امینی، اعتراضات گسترده مردمی در بسیاری از شهرهای ایران فراگیر شد. ویدیو‌های دریافتی از شهرهای مختلف ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که خشونت اعمال شده علیه مردم معترض با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به سمت آنها، بسیار شدید است.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست کمپین حقوق بشر  رسیده تاکنون (عصر پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱)  حداقل ۳۶ معترض در شهرهای مختلف کشته شده‌اند، اگرچه این تعداد احتمالاً بیشتر  از این است و  با توجه ادامه اعتراضات سراس، احتمالا تعداد کشته‌شدگان افزایش پیدا خواهد کرد.

گسترش سریع اعتراضات در سراسر ایران؛ زنان روسری‌هایشان را از سر برمی‌دارند و آتش می‌زنند

اعتراضات به قتل مهسا امینی به سرعت بدل به یک اعتراض جدی و همه‌جانبه به قانون حجاب اجباری و سرکوب مداوم زنان در جمهوری اسلامی ایران  شد؛ زنان ایرانی معترض روسری‌های خود را از سر برداشتند و در آتش سوزاندند تا اینگونه خشم و اعتراض خود را به قوانین تبعیض‌آمیز و خشونت مستمر حاکمیت نشان دهند. تصاویر اعتراضات در سراسر کشور نشان می‌دهد که اقشار وسیع و گوناگون جامعه در کنار هم شعارهایی علیه حاکمیت سر می‌دهند. شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» یا «مرگ بر خامنه‌ای» و «ما همه مهسا هستیم بجنگ تا بجنگیم».

با افزایش حضور خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی حاکمیت در خیابان‌ها، واکنش معترضان نیز در مواجهه با این خشونت شدیدتر شده است؛ معترضان در برخی مناطق خودروهای پلیس  را آتش زدند و بنرهای رهبران جمهوری اسلامی را پاره کردند.

به گفته هادی قائمی «معترضان ایرانی با دست خالی به رویارویی با نیروهای امنیتی تا دندان مسلحی می‌روند که همواره از مجازات مصون بوده و هستند».

پس از اعتراضات گسترده مردم ایران در آبان۹۸ که در جریان آن صدها نفر از معترضان خیابانی به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، نه تنها هیچ یک از آمران و عاملان آن کشتار، محاکمه و مجازات نشدند بلکه هنوز هم خانواده‌های دادخواه آبان تحت شدیدترین تهدیدها و آزارو اذیت‌ها و فشارهای قضایی و امنیتی هستند و حتی تعدادی از آنها زندانی شده‌اند.

اعتراضات کنونی ایران درحالی‌ فراگیر می‌شود که حاکمیت با سرکوب گسترده جامعه مدنی ایران ده‌ها تن از فعالان و رهبران جامعه مدنی در ایران را دستگیر و زندانی کرده است.

به گفته هادی قائمی «برای درک دقیق و درست اعتراضات کنونی، باید به سیر تحولات اعتراضات در پنج سال گذشته نگاه کرد. تحولاتی که امروز منجر به یک جنبش مردمی رو به رشد برای تغییرات اجتماعی و سیاسی شده است.»

هادی قائمی با تاکید به اینکه «خشم در خیابان‌های ایران محسوس است» گفت :«اعتراضات اخیر نقطه اوج پنج سال اخیر جنبش اعتراضی ایران است که راس قدرت در جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

پدر مهسا امینی روایت حاکمیت از قتل دخترش را تکذیب کرد

مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد، ارگانی که قدرت نامحدود برای بازداشت شهروندان به دلیل عدم رعایت قانون حجاب اجباری دارد. پدر مهسا امینی ادعای حاکمیت درباره «بد حجابی» دخترش را رد کرده و اظهارات مقامات درباره دلایل مرگ او را به شدت تکذیب کرده است.

امجد امینی در گفتگو با وب‌سایت رویداد۲۴ گفته بود: «ناراحتی من این است که مقامات و مسئولان هر روز در حال دروغ‌پراکنی در مورد دختر من هستند».

پدر مهسا در خصوص ادعای مقامات درباره سابقه بیماری دخترش گفته بود: «گفتند که مهسا بیماری قلبی و صرع دارد، در حالی که من که پدر او هستم و ۲۲ سال او را بزرگ کردم با صدای بلند می‌گویم که مهسا هیچ بیماری‌ای نداشته و در کمال صحت و سلامت کامل بود. آن کسی که دخترم را زده است، باید محاکمه شود؛ آن هم در یک دادگاه علنی، نه اینکه الکی توبیخ و اخراج کنند! اجازه نمی‌دهم خون دخترم پایمال شود.

کمپین حقوق بشر ایران ۳۱ شهریور ۱۴۰۱