شعیب میربلوچ‌زهی، معترض ۱۸ ساله بلوچ به اعدام محکوم شد

سازمان «حال‌وش» که اخبار نقض حقوق‌‌بشر در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد از صدور حکم اعدام برای یک معترض ۱۸ ساله بلوچ، به نام «شعیب میربلوچزهی ریگی» خبر داده است.

حال‌وش در گزارشی که روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۱ منتشر کرده ضمن اعلام این خبر نوشته است که این نوجوان در تاریخ ۱۳ مهرماه بازداشت شده و حکم اعدام او در تاریخ ۲۸ آذر، یعنی حدود دو ماه و نیم بعد از بازداشت او صادر شده است.

حال‌وش با انتشار تصویری از شناسنامه این نوجوان اهل خاش، تاریخ تولد او را ۱۸ بهمن ۱۳۸۲ اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، شعیب در روز بازداشت خود، یعنی چهارشنبه ۱۳ مهرماه از خانه «به قصد تهیه دارو به داروخانه‌ای در خیابان مدنی زاهدان خارج شده و در مقابل داروخانه توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

او با وجود سن و سال کم،  مدت ۱۴ روز در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است، «به طوری که آثار کبودی شدیدی بعد از یک‌ماه» همچنان روی بدنش بوده است.

منابع حال‌وش اعلام کرده‌اند که او در تمام دوران بازداشت تحت شکنجه بوده و وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده است. همچنین اعلام شده که او حق دسترسی به وکیل را نداشته و حتی بدون اطلاع خانواده‌اش دادگاهی شده و برای او حکم اعدام صادر شده است.

بر اساس این گزارش، اتهام شعیب میربلوچ‌زهی، «افساد فی‌الارض» عنوان شده و روز دوشنبه ۲۸ آذرماه، حکم اعدام او در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است. همچنین عنوان شده که تماس تلفنی او با خانواده قطع شده است و خانواده از وضعیت این نوجوان که حکم اعدام اخیرا به او ابلاغ شده، اطلاعی ندارند.

پیش‌تر سازمان‌های حقوق‌بشری اعلام کرده بودند که از زمان شروع اعتراضات در ایران، دست‌کم ۲۸ نفر از معترضان با خطر اعدام روبرو شده‌اند که از این تعداد برای ۱۱ نفر حکم اعدام صادر شده است.

همچنین نهادهای حقوق‌بشری بلوچستان، قبلا از خطر صدور احکام بسیار سنگین برای فعالان مدنی و معترضان بلوچ خبر داده بودند.

حال‌وش، روز دوشنبه از خطر صدور حکم سنگین برای «حسین کاشانی»، از دوستان «خدانور لجه‌ای»، شهروند معترض بلوچی که شکنجه او در زندان زاهدان به یکی از نمادهای مقاومت معترضان بلوچ تبدیل شده، خبر داده بود.
از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

۲۹ آذر ۱۴۰۱  iranwire