اجرای حکم اعدام چهار زندانی در زندان دستگرد اصفهان/ رهایی از اعدام یک زندانی در کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه، حکم چهار زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با “مواد مخدر” و “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد. همچنین، یک زندانی در استان کرمانشاه با رضایت  اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، یک زندانی در کرمانشاه از چوبه دار رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، متهم حدود سه سال پیش در پی وقوع یک نزاع و درگیری مرتکب قتل شد. ابن متهم که نهایتا بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، با رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

طی دو ماه گذشته؛ رهایی ۱۴ زندانی از چوبه دار در لرستان
به گزارش ایسنا، رئیس شورای حل اختلاف لرستان از رهایی ۱۴ زندانی از اعدام در پی رضایت از اولیای دم خبر داد.

یاراله کاکولوند، رئیس شورای حل اختلاف لرستان در این خصوص گفت: “طی دو ماه اخیر و با اجرای این پویش می بخشم در استان، تعداد صلح‌ها در پرونده‌های قتل به ۱۴ مورد رسیده است.”

اجرای حکم اعدام ۴ زندانی در زندان دستگرد اصفهان
به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه امروز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، چهار زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.

هویت سه تن از این زندانیان که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با “مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بودند، “یعقوب حسنی، مظهر داوری و علی مهردل” و هویت یک تن دیگر که از بابت اتهام به “قتل عمد” به اعدام محکوم شده بود، “کاظم غفران” گزارش شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “کاظم غفران خواه پدر سه فرزند خردسال بود و از سه سال پیش بازداشت و در زندان به سر میبرد. سه زندانی دیگر نیز هر کدام بین دو تا سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان از سوی رسانه های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۵۷ گزارش به ثبت رسیده است، که شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، از جمله محکومیت ۶ نفر در ملاعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر است. از این میزان ۲ حکم اعدام در ملاعام صورت گرفته است. همچنین ۵ فرد که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند و در اصطلاح حقوقی آنها را کودک-مجرم می خوانند نیز در میان اعدام شدگان امسال قرار داشتند.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۲/۰۲/۲۹