سنندج/ کارگران یک سد بدون پرداخت حقوق از کار اخراج گردیدند

23353آژانس کُردپا: شماری از کارگران سد “بنیر” در شهرستان سروآباد به دلیل آنچه “فشار کارفرمای پروژه‌‌ی ساخت این سد” عنوان می‌شود از کار اخراج شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کارفرمای پروژه‌ی سد آزاد “بنیر” مریوان به بهانه آغاز فصل سرما، ٧٠ تن از کارگران بخش تونل این سد را از کار اخراج کردند.

یکی از کارگران سد بنیر به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: کارگران سد بنیر در حالی توسط کارفرما تا اردیبهشت‌ماه سال آینده به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند که کارفرما از پرداخت حقوق معوقه چهارماه گذشته کارگران نیز امتناع می‌کند.

گفته می‌شود، ٤٥٠ کارگر در سد بنیر مشغول کار می‌باشند که طی چهار ماه گذشته تنها حقوق ٩٠ تن از کارگران این سد پرداخت شده است.

اخراج و عدم پرداخت حقوق این کارگران در حالی است که اکثر این کارگران متاهل هستند و کارگری در این سد تنها منبع درآمد آنها می‌باشد.

اواسط تابستان امسال کارفرمای پروژه‌ی سد بنیر، ٥٠ نفر از کارگران بومی که همگی شهروندان کُرد بودند از کار اخراج کرده بود.

پیشتر نیز، هفتم خردادماه امسال کارگران سد بنیر نسبت به عدم پرداخت دستمزد و حقوق ماه‌های بهمن و اسفند (١٣٩٢) و همچنین ماه‌های فروردین و اردیبهشت (١٣٩٣) دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زده بودند.

سد خاکی آزاد که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته‌ی رُسی است در سال ٨٤ به صورت رسمی از سوی شرکت “استراتوس” آغاز به کار کرد و در نزدیکی روستای “بنیر” از بخش کلاترزان شهر سنندج واقع شده است.

از آغاز به کار این سد تاکنون بطور مداوم برای کارگران مشکلاتی ایجاد و به دلیل نارضایتی آنان بیشتر کارگران از سرکار اخراج شدند.