اقدام به خودکشی حمزه درویش در زندان لاکان رشت

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز جمعه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲، زندانی عقیدتی – سیاسی حمزه درویش پس از صدور حکم ۱۴ سال زندان برای پرونده جدید در زندان، اقدام به خودکشی کرد.
وی در روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲، با خوردن ۱۴ قرص اقدام به خودکشی کرد و هم اکنون در بیمارستان رازی رشت بستری است.

به گزارش منبع موثق، برای او پس از شورش در زندان لاکان رشت، پرونده سازی کرده و هفته قبل به او ابلاغ کردند که به ۱۴ سال دیگر محکوم شده است. این درحالیست که او ۴ روز قبل از شورش و آتش سوزی در زندان لاکان رشت به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده بود.

این منبع اضافه می کند: «دادستان رشت کل ماجرای شورش در این زندان را به گردن او انداخته و او را متهم ردیف اول معرفی کردند. به او محکومیت جدید ۱۴ سال زندان و تبعید به رامهرمز را ابلاغ کرده اند.»

به گزارش همین منبع او مدت ۱۰ ماه است که از ملاقات با خانواده محروم است و برای هر بار ملاقات خانواده او پس از گذار از پیج و خم های اداری فراوان می توانند یک ربع پشت شیشه با او ملاقات کنند.

پرونده جدید گشوده شده بر علیه حمزه درویش

پس از درگیری و شورش روز ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در زندان لاکان رشت پرونده ای جدید بر علیه حمزه درویش تشکیل شد. این در حالیست که به گفته نزدیکانش وی ۴ روز قبل به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده بود.

روز ۴ مردادماه ۱۴۰۲، حمزه درویش به حکم قاضی احمد درویش در دادگاه انقلاب رشت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۵ سال زندان، به اتهام «مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام» به ۵ سال زندان، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به خمینی» به دو سال زندان دیگر محکوم شد.علاوه بر این او را به اتهام «احراق عمدی ساختمان زندان و متعلقات به قصد مقابله با نظام» به تبعید به شهر رامهرمز محکوم کردند.

در دادنامه این پرونده چنین نوشته شده:
«آقای درویش در زمان تبعید از هرگونه معاشرت و مراوده و رفت و آمد با دیگران به غیر از ارتباط با خویشاوندان محروم است. همچنین، در صورتی که حمزه درویش توبه نماید و توبه وی محرز گردد وفق مقررات قانونی میتواند پس از سپری کردن یک سال نفی بلد از عفو رهبری برخوردار شود. رای صادر شده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.»

او پیش از این به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

کانون حقوق بشر ایران ۲۰ مرداد ۱۴۰۲