امنیتی شدن وضعیت داخلی و اطراف زندان ارومیه

23742آژانس کُردپا: مقامات حکومتی فشار بر خانواده‌ی زندانیان در ارومیه را جهت پایان‌بخشیدن به اعتصاب ٣٢ روزه‌ی زندانیان سیاسی دربند را افزایش داده‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا به نقل از منابع مطلع در ارومیه از شرایط اضطراری در داخل زندان و محوطه و خیابان‌های منتهی به زندان مرکزی خبر می‌دهند. در همین ارتباط نیز، سه روز پیش هیأتی از تهران جهت بازرسی زندان دریا به ارومیه آمده تا وضعیت بوجود آمده را مورد بازرسی قرار دهند.

منابع آگاه به آژانس کُردپا اعلام کرده‌اند: وضعیت روحی و جسمی اعتصاب‌کنندگان داخل زندان “دریا”ی ارومیه وخیم تر و همزمان تحرکات بیرون زندان حاکی از اعمال فشار نهادهای حکومتی بر خانواده‌های زندانیان جهت متقاعد کردن زندانیان در پایان دادن به اعتصاب غذای خود است.

زندانیان سیاسی به صورت مستمر تهدید می‌شوند که در صورت تداوم اعتصاب غذا با اجرای حکم و انتقال به سلول‌های انفرادی مواجه خواهند شد.

یکی از این منابع خبری مدعی شد که مقامات حکومتی، عابد فتاحی تنها نماینده‌ی کُرد این شهر را تحت فشار قرار داده‌اند که با خانواده‌های زندانیان صحبت کرده و آنها را برای پایان‌دادن به اعتصاب غذای بستگانشان در زندان ترغیب و تشویق نماید.

روز گذشته این عضو مجلس در گفتگو با خبرنگار کُردپا وعده‌ی پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی و مطالبات آنان را داد.

همچنین پنج‌شنبه‌ی گذشته مقامات زندان مانع از ملاقات هفتگی خانواده‌ها با زندانیان شدند.

یکی از خانواده‌های بیست و هشت زندانی اعتصابی در سخنانی با خبرنگار کُردپا ، تصریح کرد که از حمایت هیچ نهاد و گروهی در ارومیه و استان برخوردار نیستند و علی‌رغم گذشت حدود یک‌ماه از این اعتصاب، دریغ از کوچکترین حمایت نمایندگان، اعضای شورا و دیگر گروه‌های غیرانتفاعی.

وی به دلایل امنیتی حاضر به انتشار هویتش در آژانس کُردپا نشد ولی از تجمع کوچک حمایتی در خیابان‌های مهاباد توسط زنان این شهر خبر داد که به دلیل محفلی بودن آنچنان رسانه‌ای نگردید.

23743
طبق فراخوان اعلام شده، فردا دوشنبه یکم دی‌ماه در سراسر کُردستان ایران اعتصاب عمومی خواهد بود
امروز، سی‌و دو روز از اعتصاب غذای زندانیان بند ١٢ زندان دریا سپری می‌شود و در این زمینه فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق‌بشر در خارج کشور با تشکیل کمپین‌هایی به حمایت از مطالبات زندانیان پرداخته‌اند.

همچنین طبق فراخوان اعلام شده، فردا در سراسر کُردستان ایران اعتصاب عمومی خواهد بود.

جداسازی زندانیان سیاسی و انتقال متهمان مواد مخدر به بند سیاسی مهم‌ترین موارد اعتراض و اعتصاب زندانیان است و خواستار بازگرداندن زندانیان سیاسی به بند ویژه آنان و رسیدگی به پرونده‌ی قضایی آنان و بازنگری در احکام صادر شده هستند.

طی یک‌ماه گذشته که از این اعتصاب غذا می‌گذرد، چندین تن از این زندانیان به بهداری منتقل شده‌اند اما حاضر به شکستن اعتصاب خود نشدند.

تهدید به اجرای حکم اعدام از دیگر تهدیدات مقامات زندان بر علیه اعتصاب‌کنندگان زندان دریا ارومیه می‌باشد.