اعدام پنج زندانی از جمله سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

طی دو روز گذشته سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس و دو زندانی در زندان های شیراز و اردبیل اعدام شدند
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، سه زندانی از متهمان مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی بندرعباس و دو زندانی از متهمان مواد مخدر در زندان های شیراز و اردبیل اعدام شدند.

اعدام در زندان مرکزی بندرعباس
صبح روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، سه مرد زندانی با اسامی عبدالغفور محمودی، محمدحسین تشت زر و علی پیام از متهمان مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند.
هر سه زندانی عبدالغفور محمودی و محمدحسین تشت زر، اهل کهنوج استان کرمان و علی پیام ، چهار سال پیش در یک پرونده مشترک بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.
علی پیام، ۲۶ ساله، ساکن بندرعباس و بلوچ بود.

اعدام در زندان مرکزی شیراز
صبح روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، یک مرد زندانی بلوچ به نام یاسین زین الدینی از متهمان مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی شیراز اعدام شد.
یاسین زین الدینی، سی ساله، اهل سرباز و ساکن ایرانشهر بود. او شش سال پیش در رابطه با مواد مخدر دستگیر و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام در زندان مرکزی اردبیل
سحرگاه روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، یک زندانی به نام سیامند استوار، ۴۰ ساله، اهل بوکان در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.
او که پدر دو فرزند بود، دو سال پیش در رابطه با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام زندانیان و متهمان مرتبط با مواد مخدر در زندان های ایران در شرایطی صورت می گیرد که کارتل های بزرگ مواد مخدر در دستان سپاه پاسداران قرار دارد و سران سپاه از این طریق پول های هنگفتی به جیب می زنند.

قوه قضاییه در آبان ماه دست به اعدام گسترده زندانیان زده است. برخی زندانیان اعدام شده از متهمان به قتل ماموران و عوامل حکومتی هستند. حکم اعدام در ایران قانونی است و در احکام قضایی ایران این مجازات برای برخی جرائم سیاسی، قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، لواط، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محاربه، صادر می‌شود. این در حالیست که حکم اعدام در بسیاری از کشورها لغو شده است.

کانون حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲