تایید حکم اعدام ۲ جوان بلوچ توسط دیوان عالی کشور

حکم اعدام این ۲جوان بلوچ در اواخر سال ۱۴۰۱ از سوی دادگاه شعبه یک کیفری زاهدان صادر شد. این حکم با اعتراض زندانیان مواجه و به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ دیوان عالی کشور، حکم اعدام ۲ جوان بلوچ را تایید کرد. این دو جوان بلوچ محمد زین‌الدینی و ادهم نارویی نام دارند. این دو تن ساکن بخش لاشار از توابع شهرستان اسپکه در استان سیستان و بلوچستان می‌باشند. این ۲ تن در بند ۹ (بند زندانیان سیاسی) شهرستان زاهدان تحت بازداشت می‌باشند.

حکم اعدام این ۲جوان بلوچ در اواخر سال ۱۴۰۱ از سوی دادگاه شعبه یک کیفری زاهدان صادر شد. این حکم با اعتراض زندانیان مواجه و به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد. درنهایت روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲، این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسید. هر ۲زندانی بارها بر بی‌‌گناهی خود تاکید کرده و اتهامات وارده را رد کرده‌اند. لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی به منظور گرفتن اعترافات اجباری زندانی را تحت شکنجه‌های شدید قرار می‌دهند. آنها همچنین خانواده زندانیان را به منظور گرفتن اعتراف تحت فشار شدید قرار داده‌اند.

محمد زین‌الدینی در مهرماه ۱۳۹۹ و ادهم نارویی نیز در تاریخ خرداد ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بازداشت به منظور انتقام‌جویی از قتل پاسداران
بنا به گزارشات رسیده، پیش از بازداشت محمد زین‌الدینی چندین تن از نزدیکان وی در یک درگیری با ماموران نیروی قدس سپاه پاسداران، ۳تن از آنها را کشته و خود نیز در منطقه سیرچاه بقتل می‌رسند. نیروهای امنیتی در یک انتقام جویی کور محمد را به جرم قتل این ۳ پاسدار بازداشت کرده‌اند. وی این اتهامات را بارها رد کرده است اما در دادگاه به اظهارات وی توجهی نشده و نهایتا نیز حکم اعدام برای آنها صادر شده است.

محمد زین‌الدینی در مهر ماه ۱۳۹۹ در منطقه سیرچاه بخش لاشار، در حال تردد به محل کار خود بود که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ادهم نارویی نیز در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰ توسط ماموران دستگیر شد.

این زندانیان از زمان بازداشت تا کنون در زندان مرکزی زاهدان بسر می‌برند.

شکنجه‌های روحی و روانی به منظور گرفتن اعترافات اجباری
این زندانیان در بازداشتگاه تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار داشته‌اند. شکنجه‌گران به منظور کسب اطلاعات آنها را با شوک برق، ضرب و جرح، کشیدن ناخن های دست و پا، چسباندن اتو داغ به بدن، کتک زدن با کابل و لوله پلیکا و … تحت شکنجه قرار داده‌اند.

بدلیل فشارهای وارده به زندانیان محمد زین‌الدینی چندین بار قصد خودکشی داشته که با تلاش سایر زندانیان، از این اقدام منصرف شده است.

به گفته خانواده‌های زندانیان نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه بارها با خانواده‌ این زندانیان تماس گرفته و ضمن تهدید به قتل آنها، تنها شرط نجات زندانیان از اعدام را همکاری خانواد‌ه‌ها با نیروهای تروریستی سپاه و اطلاعات به منظور ترور مخالفان حکومت در خارج از کشور گذاشته‌اند.

ماموران زندان هنگام ملاقات خانواده با زندانیان یاد شده با آنها بدرفتاری و بی‌احترامی می‌کنند. این اقدامات به منظور تحت فشار دادن و شکنجه روانی زندانیان صورت می‌گیرد.

کانون حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲