١٢٨٠ مورد نقض حقوق بشر طی ٩ ماه نخست سال جاری در کردستان ایران

8734کوردستان میدیا: با افزایش چشمگیر بازداشت شهروندان کُرد طی سە ماهه پاییز سال جاری، تعداد موارد ثبت شدەی نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران در کردستان به ١٢٨٠ مورد رسید.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا و با استناد به گزارش آماری منتشرە از سوی آژانس خبررسانی کردپا، موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران در فصل پاییز سال جاری به دست‌کم ٦٠٤ مورد افزایش پیدا کردە و این درحالیست که طی ٦ ماه نخست امسال ٦٧٦ مورد نقض حقوق بشر در کردستان به وقوع پیوسته بود.

بر اساس این آمار، طی ٩ ماه نخست سال جاری، ٤٥١ مورد بازداشت، ٣٣١ مورد احضار شهروندان کُرد از سوی نهادهای امنیتی رژیم، ٥٠ مورد محکومیت به زندان و یا جریمەی نقدی، ٩٦ مورد کشتە و زخمی شدن شهروندان کُرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم اسلامی و ٤٢ مورد مرگ و جراحت شهروندان کُرد بر اثر انفجار مین‌های کاشتە شدەی زمان جنگ ایران و عراق در کردستان ایران روی دادەاند.

آمار آژانس خبررسانی کردپا در زمینەی زندانیان سیاسی و عقیدتی حاکی از ١٥٠ مورد اعتصاب، ٤٤ مورد انتقال به دیگر زندان‌ها و یا سلول انفرادی، ٦٤ مورد عدم رسیدگی پزشکی، ١٢ مورد شکنجه و ضرب و شتم و ٣ مورد فشار بر خانوادەهای آن‌ها می‌باشد.

دانشجویان و اساتید دانشگاه کُرد نیز طی ٩ ماه اخیر همچون دیگر اقشار جامعە مورد نقض سیستماتیک حقوق بشر رژیم ایران قرار گرفتە و در این زمینە، ٥ مورد محرومیت از تحصیل دانشجویان و یک مورد اخراج استاد از دانشگاه و همچنین ٥ مورد اخراج دانشجویان از خوابگاه به وقوع پیوستە است.

در طول ٩ ماه نخست امسال، ٢٦ مورد دیگر نقض حقوق بشر دیگر از جمله، ٦ مورد مرگ و ناقص‌العضو شدن شهروندان کُرد بر اثر سهل‌انگاری پزشکی و قصور کادر درمانی بیارستان‌ها، ٢ مورد اخراج از فعالیت‌های مذهبی، یک مورد تبعید شهروندان کرد به دیگر شهرها و چندین مورد خروج اجباری فعالین مدنی از ایران نیز از سوی آژانس کردپا به ثبت رسیده است.

آمار مذبور، موارد اعدام و خودکشی شهروندان کرد را شامل نمی‌شود.

تفکیک موارد نقض حقوق بشر در کردستان از سوی رژیم ایران طی ٩ ماه نخست سال ١٣٩٣

موارد نقض حقوق بشر در کردستان از سوی رژیم اسلامی طی ٩ ماه اخیر
10188