گزارشی از آمار ایدز در ارومیه

phpThumbنیسان نیوز: معاون فنی مرکز بهداشت استان ارومیه با گفت: بروز و شیوع بیماریهای مختلف در کشورهای همسایه و پایین بودن کیفیت و کمسیت خدمات بهداشتی و وجود سایر عوامل خطر در این کشورها ایجاب می کند با هوشیاری در تمامی عرصه های اجرایی مراقب اوضاع باشیم.

به گزارش نیسان نیوز، دکتر “رسول انتظار مهدی”درباره تهدیدات استان درخصوص مواجه بودن با مبتلایان به ایدز معتقد است که در این خصوص عمده ترین هدف عینی مراقبت، پایش روند آلودگی به ویروس ازطریق بررسی های سرولوژیکی در طی فواصل زمانی منظم با یک شیوه ثابت در گروههای جمعیتی یکسان به منظور تعیین تغییرات واقعی و در صورت امکان برآورد شیوع آلودگی به ایدز باشد.

به گفته وی با توجه به عدم توزیع یکنواخت آلودگی در میان جمعیت گروههای جمعیتی تا پایان سال ۸۰ چهارده مورد تا پایان سال ۸۱ نود و سه مورد، تا پایان سال ۸۲، ۱۱۳ مورد و تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۴۵ مورد مبتلا به ایدز در استان ارومیه گزارش شده است.

اما سابقه‌ی شناسایی ویروس ایدز در استان ارومیه به پنج سال بعد از کشف ویروس ایدز در سال ۱۹۸۳ برمی گردد که اولین مورد آلوده به HIV در این استان در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در یک فرد ارومیه ای با جنسیت مرد در سن ۳۸ سالگی کشف شد ولی راه انتقال ویروس با توجه به اینکه این فرد مبتلا سوابق اعتیاد، ترانسفوزیون خون و مسافرت خارج از کشور را داشت بصورت قطعی مشخص نشد.

به مدت سه سال پس از شناسایی اولین فرد مبتلا به ایدز در ارومیه دومین مورد آلوده به HIV در یک فرد معتاد تزریقی ۵۹ ساله و اهل ارومیه تشخیص داده شد، آلودگی این دو نفر از طریق سازمان انتقال خون اعلام گردیده بود و در همان سال نیز یک مورد آلودگی به این ویروس در یک فرد بوکانی منتقل گردید و به دنبال آن در سال ۷۶ سه مورد آلودگی به HIV در شهرسنان میاندوآب در طی یک، بررسی دیده وری تشخیص داده شد و مشخص گردید که هر سه مورد معتاد تزریقی بوده و یکی از آنها سابقه محکومیت زندان کرمان را دارا بود و در ادامه مراقبت این افراد مشخص گردید که همسر یکی از آنها نیز به ویروس ایدز آلوده شده است و با ادامه این روند تا پایان سال ۷۹ یازده مورد آلودگی HIV از طریق مختلف کشف گردید که این رقم تا پایان خرداد سال جاری به ۱۲۷ مورد رسیده و بر اساس آخرین بررسی های انجام گرفته از طرف معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اورمیه تعداد مبتلایان به ایدز ارومیه غربی در این رابطه خاطرنشان می کند که از این تعداد ۲ نفر زن و بقیه مرد می باشند.

وی یادآور شد که ۵ درصد از افراد آلوده به ویروس ثبت شده کمتر از ۳۴ سال سن دراند و تنها ۴ درصد از کل افراد آلوده سنی بالا ۵۰ سال داشته اند.

به گفته این مقام مسوول ۳۷ درصد افراد متاهل و ۲۵ درصد مجرد و ۱۷ درصد نیز مطلقه می باشند.

دکتر رسول انتظارمهدی افزود: مهمترین راه انتقال در بین افراد تشخیص داده شده در استان ارومیه انتقال تزریق می باشد و از نظر شیوع آلودگی به ویروس HIV استان یازدهمین استان کشور است.

جمعیت هلال احمر استان ارومیه نیز در یک حرکت ابتکاری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اقدام به تأسیس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کرده است.

این مرکز مشاوره با تحت پوشش قرار دادن گروه هایی با هدف آگاهی عموم مردم جامعه از واقعیت های موجود در رابطه با بیماری ایدز، گاهی از وحشت عمومی در مقابل این بیماری و ارایه راه های مقابله اصولی با بیماری مذکور راه اندازی شده است.

همچنین خبرنگار سینا مطلع شد که همزمان با روز جهانی مبارزه با ایدز باشگاه مبارزان با ایدز بصورت رسمی فعالیت خود را در ارومیه شروع خواهد کرد.

این باشگاه تحت نظارت معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر ارومیه فعالیت می کند.