یک تفرجگاه مهاباد در معرض خطر نابودی قرار گرفت

phpThumb (1)نیسان نیوز: یکی از بزرگترین تفریحگاه‌های طبیعی شهرستان مهاباد، علی‌رغم نارضایتی‌های اداره محیط زیست و مردم منطقه، به بهانه‌ی ایجاد مناطق استخراج معدن، و در یک حرکت غیرکارشناسانه تخریب می‌شود.

به گزارش نیسان نیوز، تفریحگاه “دولی هه‌وشینان” واقع در جاده‌ی مهاباد، که سالهاست مردم این شهر اوقات فراغت خود را در آنجا به گردش و استفاده از طبیعت آن سپری می‌کنند، اکنون در معرض نابودی قرار دارد.

خبرنگار نیسان نیوز در مهاباد گفت: پیشتر در اوایل سال ۱۳۸۰ یک شرکت‌های شهرک سازی به منظور ساخت یک شهرک صنعتی تقاضای تغییر کاربری ۳۰ هکتار از زمین‌های تفریحگاه دولی هه‌وشینان را به ادارات مربوطه داد که با پافشاری مردم، این درخواست رد شد و هم‌اکنون نیز شرکت دیگری، خواهان ایجاد منطقه‌ی استحراج معدن است که اداره منابع طبیعی شهرستان و اداره کل منابع طبیعی استان با تقاضای فوق موافقت کرده اما اداره‌‌ی محیط زیست با آن مخالفت کرده است.

در سال ۱۳۸۲ نیز یک شرکت پیمانکار اقدام به خاک برداری از این تفریحگاه کرد که با اعتراض مردم روستاهای اطراف و اداره‌ی محیط زیست استان مواجه گردید و سرانجام به تعطیلی پروژه انجامید.

گفته می‌شود ایجاد یک شهرک صنعتی و یا منطقه‌ی استخراج سنگ معدن، خسارت‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه وارد می‌کند.

این منطقه دارای پوششی گیاهی مناسب و چندین سرچشمه می باشد، که حتی برای چراگاه احشام مردم روستای دولی هه‌وشینان و روستاهای اطراف نیز اهمیت خاص دارد.

دولی هه‌وشینان یکی از مناطق سرسبز و دیدنی مهاباد می‌باشد، که در فاصطه‌ی ۲۵ کیلومتری جاده مهاباد -پیرانشهر واقع شده است.

هه‌وشین در کردی به گیاه آویشن گفته می‌شود.