مرگ یک زندانی در زندان اوین

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲، یک زندانی از متهمان مالی در زندان اوین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.
به گزارش منبع مطلع، روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲، علی جوادزاده که به اتهام مالی در زندان اوین محبوس بود، به علت ایست قلبی جان باخت. او که ۴۸ سال سن داشت، به بیماری قلبی مبتلا بود.

زندانیان در زندان های ایران شرایط فاجعه باری را تحمل می کنند و برخی از ایشان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست می دهند. اما به دلیل اختناق و سرکوب حاکم، اخبار مرگ آنها رسانه ای نمی شود. تنها موارد محدودی از این مرگ و میر زندانیان در رسانه ها اطلاع رسانی می شود. روز پنجشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، جواد روحی از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری ۱۴۰۱، به دلیل مشکوک جان سپرد.

در شهریور ماه ۱۴۰۲، نیز یک زندانی دوتابعیتی به دلیل شدت بیماری و خونریزی معده به بهداری اوین منتقل شد. اما به دلیل عدم موافقت قاضی برای اعزام وی به بیمارستان جان خود را از دست داد. در مهر ماه سال جاری نیز یک زندانی بلوچ به نام محمد حسین نوتی‌زهی در زندان وکیل آباد مشهد به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان داد.

سازمان عفو بین الملل در فروردین ماه سال جاری، در گزارش خود با عنوان در اتاق انتظار مرگ: مرگ‌ های در پی محرومیت از مراقبت‌ های پزشکی در زندان‌ های ایران، اعلام کرد که پرونده ۹۶ زندانی را در اختیار دارد که طی ۱۲ سال گذشته در اثر ممانعت عمدی از دسترسی به مراقبت های پزشکی جان خود را از دست داده اند.

کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲