اجرای حکم اعدام سمیرا سبزیان‌فرد، قربانی کودک‌همسری، به تعویق افتاد

سازمان‌های حقوق بشری ایران از تعویق حکم اعدام سمیرا سبزیان‌فرد، از قربانیان کودک‌همسری که متهم به قتل همسر خود است، خبر می‌دهند.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در حساب این سازمان در شبکه ایکس نوشت که حکم خانم سبزیان‌فرد برای «یک هفته» به تعویق افتاده است.

او که مادر دو کودک ۱۱ و ۱۵ ساله است، اکنون ۳۲ سال دارد و متهم است که در دی‌ماه سال ۱۳۹۳، هنگامی که ۱۹ سال داشت با مشارکت خواهر ۱۴ ساله خود و فرد دیگری، اقدام به قتل همسر خود کرده است.

پیشتر گزارش شده بود که صبح روز چهارشنبه، ۲۲ آذر، حکم اعدام او اجرا خواهد شد.

با این حال خبرگزاری هرانا نوشته که سبزیان‌فرد که جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، «با اخذ مهلت به بند بازگردانده شد».

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی با تأیید این موضوع به هرانا گفته که «این اقدام در پی اخذ مهلت چند ماهه صورت گرفته است. خانم سبزیان فرد پس از انتقال به انفرادی قدرت تکلم خود را از دست داد. همچنین هنگام بازگشت به بند، قادر به راه رفتن نبود و با ویلچر منتقل شد.»

به گفته این منبع، با این حال «اولیای دم برای اجرای حکم اعدام پافشاری می‌کنند».

روزنامه اعتماد خردادماه امسال در گزارشی خبر داد که تنها در پنج روز منتهی به ۱۳ خردادماه جاری، چهار زن و دختر در ایران قربانی «کودک‌همسری و مسائل خانوادگی» شده‌اند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران که در ابتدای ماه جاری منتشر شد حاکی از آن است که از زمستان سال ۱۴۰۰ تا پایان فصل پاییز سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.

همزمان با پررنگ شدن سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و افزایش نرخ باروری در کشور که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر آن تأکید دارد، در سال‌های گذشته تلاش‌های هدفمندی برای کاهش سن ازدواج در دختران و تشویق خانواده‌ها برای آسان‌گیری ازدواج دختران، از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی و نهادهای فرهنگی و آموزشی دنبال شده است.

کردانه 13/12/2023