زهره سرو در زندان اوین اقدام به خودکشی کرد

خبرگزاری هرانا – روز سه شنبه بیست و یکم آذرماه، زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زد. این زندانی پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان لقمان منتقل و پس از دریافت خدمات درمانی ساعاتی پیش به زندان بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه بیست و یکم آذر ۱۴۰۲، زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دست به خودکشی زد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا گفت: “خانم سرو ساعت شش بعد از ظهر روز گذشته به دلیل تهدید و فشارهای عصبی از سوی مسئولین مربوطه، از طریق بلعیدن سی عدد قرص آلپرازولام اقدام به خودکشی کرد. او شب گذشته در پی این اقدام به بیمارستان لقمان منتقل و پس از رسیدگی پزشکی، ساعاتی پیش به زندان بازگردانده شد. زهره سرو کماکان در اعتصاب بسر میبرد و وضعیت حال عمومی وی نامناسب گزارش شده است.”
این زندانی سیاسی از تاریخ دوم آذرماه، در اعتراض به تداوم عدم رسیدگی به مطالبات خود از جمله، عدم اعطای آزادی مشروط، عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمانی و موافقت نکردن مسئولان مربوطه با اعطای مرخصی به وی، دست به اعتصاب زده است.

زهره سرو شامگاه یکشنبه نوزدهم آذرماه، در پی حال نامساعد جسمی و افت فشار خون به بیمارستان طالقانی اعزام شد. وی نهایتا ساعاتی بعد علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان به زندان اوین بازگردانده شد.

خانم سرو اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان ماه با پایان مراحل بازجویی ابتدا به بند زنان زندان اوین و چندی بعد به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد.

وی نهایتا در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه، به همراه چند تن از زندانیان و متهمان سیاسی، از بند ۸ زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد.

او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.

این زندانی سیاسی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت را در کارنامه خود داشته است.

زهره سرو، فرزند غیضان، متولد ۱۳۶۵ است. خانم سرو پیش از دستگیری با عنوان “ماه فر” در فضای مجازی فعالیت داشت.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۲/۰۹/۲۲