گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

883984565b444c8c2ae77d167d0d954c_w300گیسو: هفته‌اول خرداد‌ماه ١٣٩٢
آژانس کُردپا: به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر می‌کند.

هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آن‌ها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌،کشتە شدن ٢ زن و یک دختر کُرد، خودکشی یک دختر و یک کودک در ایلام و پیرانشهر، حذف چندین رشتە تحصیلی برای زنان در دانشگاه‌های کشور ، وضعیت این هفتە فعالین و زندانیان زن را در زندان‌های کشور و اعدام یک زندانی زن را در زندان قرچک ورامین تشریح می‌نماییم.

کُردستان

قتل ٢ زن و یک دختر بچە طی یک هفتە
12895
طی هفتە گذشتە یک مادر و فرزند و همچنی یک زن جوان در شهرهای سقز و سردشت بە طرز فجیعی بە قتل رسیدند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز پنج‌شنبه بیست و ششم اردیبهشت‌ماه جسد زنی به نام “فرح قیصری” اهل روستای “مران علیا” از توابع شهرستان دیواندره و ساکن سقز همراه با جسد دختر سه ساله‌اش در حالی که سرشان به از بدنشان جدا شده بود کشف شدند.
بنا بە گفتە منابع مطلع، طلای‌های این زن به ارزش ٤٠ میلیون تومان توسط قاتل یا قاتلین سرقت شده است.

از دیگر سو، طی هفتە گذشتە دختر جوانی بە نام “دیدار حسین‌پور” کە بە تازگی ازدواج کردە بود پس از ازیت و آزارو کتک‌کاری خانوادە شوهرش جان سپردە است.
این دختر جوان یک هفتە بعد از ازدواج با فردی بە نام “یوسف محمودی” از سوی شوهر و خانوادە شوهرش مورد آزار و ازیت قرار می‌گیرد کە منجر بە مرگ وی شدە است.

بعد از انتقال جسد بە پزشک قانونی و مشخص شدن دلی مرگ دیدار، یوسف محمودی همسر وی متواری شدە است.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری ٥ مورد کشتە شدن زنان در مناطق کُردنشین ایران ثىت شدە است کە ٣ مورد آن از سوی وابستگان نزدیک صورت گرفتە است.

این آمار نسبی است و با تأکید بر آمارهای ثبت شده که در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر شده است، احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد.

قطار خودکشی زنان و دختران کرد قصد توقف ندارد
12896

طی هفتە گذشتە یک دختر جوان در ایلام با اقدام بە خودکشی بە زندگی خود پایان داد و همچنین یک کودک ١٠ سالە در پیرانشهر کە نزیک بە یک ماه پیش اقدام بە خودسوزی کردە بود،پس از یک ماه دست و پنجە نرم کردن با مرگ، جانش را از دست داد.

بر پایە گزارش‌های منتشر شدە، چند روز پیش دختری به نام ” رؤیا نوروزی” فرزند رضا، در شهر ایلام به دلیل فقر و مشکلات معیشتی خانواده، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست دادە است.

همچنین دختر ١٠ سالەای بە نام “صفورا سعیدە” کە یک ماه پیش اقدام بە خودسوزی نمودە بود طی روزهای گذشتە در یکی از مراکز درمانی سطح شهر ارومیە جانش را از دست دادە است.

منابع محلی علت خودکُشی “صفورا سعیده” در روستای پسوه از توابع پیرانشهر را عکس‌المعل به سفارش معلمانش که گفته بودند در دروس مدرسه دقت بیشتر کند اعلام کردەاند.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری ١٣ مورد اقدام بە خودکشی زنان در مناطق کُردنشین ایران ثىت شدە است کە ١٢ مورد آن منجر بە مرگ بودە است.

این آمار نسبی است و با تأکید بر آمارهای ثبت شده که در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر شده است، احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد.

ایران

محدودتر شدن حق انتخاب دختران دانشجو در دانشگا‌های اصفهان و تهران

12899
بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، رشتە مطالعات زنان در دانشگاه تهران برای سال تحصیلی ٩٢ در این رشتە دانشجو نمی‌پزیرد و می‌توان گفت بعد از دانشگاه علامە طباطبایی دومین دانشگاهی است کە عملاً این رشتە را حذف کردە است.

رشتە مطالعات زنان از سال تحصیلی ١٣٨٠_٨١ در مقطع کارشناسی ارشد وارد چرخە تحصیل دانشگاها شد و چند سال بعد در سطح دکترا هم در دانشگاهای کشور تدریس می‌شد.

این رشتە در سال ٩١ و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بە “رشتە مطالعادت خانوادە و علوم فرهنگی در اسلام” تغیر یافت. این شورا دلیل تصمیم خود را تعارض جدی شیوە تدریس این رشتە با اسلام اعلام نمودە است.

روزنامه شرق در یادداشتی با انتقاد به این روند می‌نویسد: “هدف از تاسیس رشته مطالعات زنان – که دارای کرسی بسیار معتبری در دانشگاه تهران بود – این بود که این رشته بتواند تصمیمات در حوزه زنان را از نظرات شخصی، جریانات سیاسی و غیره دور کند و تصمیم‌گیران بتوانند بر مبنای فاکتورهای علمی مسایل، مطالبات و مشکلات زنان را بررسی کنند. بر همین اساس حذف رشته مطالعات زنان در دانشگاه تهران می‌تواند دارای پیامدهای زیادی برای مسایل زنان باشد.

از دیگر سو در مقطع کارشناسی ارشد ، پزیرش دانشجویان دختر در دانشگاه صنعتی اصفهان، در هفت رشتە مهندسی کشاورزی در سه گرایش آبیاری، علوم دامی و ماشین آلات، رشته مهندسی منابع طبیعی در سه گرایش آبخیزداری، مرتع داری و بیابان زدایی و رشته منابع آب گرایش سازه‌های آبی برای سال تحصیلی ٩٢ متوقف شدە است و تنها اقدام بە پزیرش مردان نمودەاند.

این اقدام مسئولین دانشگاه صنعتی اصفهان خشم دانشجویان دختر این دانشگاه را بە دنبال داشتە است و در نامەای مراتب اعتراض خود را بە مسئولین دانشگاه رسانیدەاند.

وضعیت زنان و فعالین زنان در زندان‌‌های کشور
12898
در آستانە دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری فشار بر زندانیان زن افزایش یافتە و شماری از زندانیان زنی کە در مرخصی بودند بە زندان فراخواندە شدند.

اکرم السادات سنجری پس از تحمل ٣ ماه حبس و با تودیع و ثیقە ٥٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

این زندانی سیاسی روز دوشنبە ٣٠ بهمن‌ماه، بە همراه فرزند خود میلاد یزدان‌نژاد، در شهر تهران و از سوی مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شدە بودند.

طی روزهای گذشتە شماری از زندانیان سیاسی زن کە در حال سپری کردن دوران مرخصی خود بودند بە زندان فراخواندە شدند.

شیوا نظری‌آهاری، بهار هدایت و ژیلا کرم‌زادە مکوندی از جملە زندانیانی بودند کە از سوی نهادهای ذیربط بە زندان فراخواندە شدەاند.

در همین ارتباط، شیوا نظری آهاری فعال حقوق بشر و عضو هیات موسس و دبیر سابق کمیتە گزارشگران حقوق بشر، روز دوشنبە ٣٠ اریبهشت‌ماه خود را بە زندان اوین معرفی نمود.

وی برای دومین بار در ١١ اردیبهشت‌ماه سال جاری بە مرخصی آمدە بود.
12897
شیوا نظرآهاری که به اتهام محاربه، تبلیغ علیه نظام و تجمع غیر قانونی‌به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۹۱ خود را جهت تحمل کیفر به زندان اوین معرفی‌کرد. وی برای اولین بار در ٢٢ اسفند‌ماه سال ٩١ و بە مدت ١ ماه بە مرخصی آمدە بود.

از دیگر سو و در همین روز، ژیلا کرم‌زادە مکوندی از مادران پارک لالە کە هفتە پیس بە مرخصی آمدە بود جهت گزراندن ادامە دوران محکومیت ، خود را بە زندان اوین معرفی نمود.

وی در ١٩ بهمن‌ماه سال ٨٨ از سوی ماموران امنیتی و در منزل شخصی خودش در تهران بازداشت شد. دادگاه بدوی حکم ٤ سال حبس تعزیری را برای وی صادر نمود.

دادگاه تجدید نظر این حکم را بە ٢ سال حکم تعزیزی و ٢ سال حکم تعلیقی کاهش داد و از ٢٢ شهریور‌ماه٩١ بە اجرا در آمد.

از دیگر سو گزارش‌ها حاکی از آن است کە زندانی سیاسی، کفایت محمدی کە بە علت عدم درمان گوش وی دچار عفونت شدید شدە بود جهت گزراندن ادامە دوران محکومیت، خود را بە زندان اوین معرفی کردە است. وی مدتی پیش جهت مداوا بە مرخصی آمدە بود و در حالی کە بە بهبودی کامل دست نیافتە بود بە زندان بازگشت.

از دیگر سو و بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، روز چهارشنبە اول خرداد‌ماه یکی از زندانیان زن زندان قرچک ورامین اعدام شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است کە، گیتی مرامی ٣٤ سالە کە دارای یک فرزند دختر نیز می‌باشد، قبل از اجرای حکم اعدام وی ١٠٠ ضربە شلاق بە بدن وی زدەاند و در حالی کە خون از بدنش جاری بودە این زندانی زن را بە دار آویختەاند.

منابع:

آژانس خبررسانی کُردپا
خبرگزاری حقوق بشر ایران _ هرانا
وب‌سایت دانشجو نیوز
وب‌سایت ایران خبر
وب‌سایت پیام

این گزارش در بخش کُردی آژانس خبررسانی کُردپا عینا و تحت عنوان “به‌رموور” منتشر می‌گردد.

“به‌رموور” از زینت‌آلات و نوعی گردن‌آویز زنانه می‌باشد.