شیوع و گسترش چندین نوع بیماری در زندان مرکزی کرج و بی عملی مسئولین

بنا بر گزارشات رسیده از منابع موثق مدتی است که زندانیان بند ۶ و ۷ زندان مرکزی کرج به چند بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند و تقریبا تمام نفرات این بندها بیمار می‌باشند
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در هفته منتهی به جمعه ‍۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ چندین بیماری ناشناخته در زندان مرکزی کرج در حال شیوع است. زندانیان، در بند ۶ زندان مرکزی کرج به یک بیماری پوستی مبتلا شده‌اند. این بیماری در کل بند شیوع پیدا کرده اما مسئولین زندان در رابطه با کنترل این بیماری هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

مسئولین بهداری از هرگونه رسیدگی به وضعیت بیماران خودداری کرده و حتی دارو و کرم‌های ساده مانند وازلین یا قرص‌های حساسیت را هم در اختیار زندانیان قرار نمی‌دهند.

زندانیان در بند ۷ زندان مرکزی کرج نیز به یک بیماری گوارشی مبتلا شده‌اند. با اینکه همه زندانیان این بند با این بیماری درگیر هستند اما مسئولین بهداری و زندان هیچ اقدامی برای کنترل این بیماری انجام نمی‌دهند. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که این بیماری‌ها به سایر بندهای زندان نیز سرایت کند.

آلودگی آب زندان مرکزی کرج در آذرماه
کمتر از یک ماه قبل در اواسط آذرماه ۱۴۰۲ آب زندان مرکزی کرج آلوده شده که باعث گسترش انواع بیماری‌ها در بین زندانیان شده است. این آلودگی موجب ایجاد بیماری‌هایی در بین زندانیان شده که عوارض جبران ناپذیری برای زندانیان دارد. عدم وجود رسیدگی‌های پزشکی، نبود مواد بهداشتی و سطح پایین بهداشت در این زندان، شیوع بیماری در بین زندانیان را سرعت می‌بخشد. نبودن رسیدگی‌های پزشکی هر ساله جان چندین زندانی را در این زندان گرفته اما مسئولین نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

زندان مرکزی کرج از بزرگ‌ترین زندان‌های استان البرز محسوب می‌شود. ظرفیت این زندان ۲۵۰۰ نفر است اما آمار زندانیان آن بیش از ۸۰۰۰ نفر می‌باشد. تجمع بالای زندانیان و کمبود جا و نبود امکانات بهداشتی باعث شیوع سریع بیماری در داخل این زندان می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران، در هفته منتهی به جمعه ‍۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲