محکومیت سیدمالک موسوی به اعدام

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲، سیدمالک موسوی (داورشناس) که هم اکنون در زندان شیبان اهواز محبوس است، در اواخر دی ماه ۱۴۰۲، به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

سیدمالک موسوی، ۲۳ ساله، اهل شهر شاوور شهرستان کرخه، مجرد است. او در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، همراه با یکی از دوستانش به نام عباس خسرجی دستگیر و به زندان منتقل شد.
وی پس از چند ماه شکنجه های جسمی و روحی در سلول انفر ادی، مجبور به اعتراف اجباری بر علیه خود شد. سرانجام در اواخر دی ماه ۱۴۰۲، شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول او را به «محاربه و بغی» به علت حمله و آتش زدن مرکز بسیج شاوور، متهم و به اعدام محکوم کرد.

سیدمالک موسوی

بر اساس گزارشات او اعترافات اجباری مبنی بر حمله و آتش زدن مرکز بسیج شاوور را در دادگاه رد کرده و به حکم صادر شده اعتراض کرده است.
سیدمالک موسوی (داورشناس) هم اکنون در بند ۵ زندان شیبان اهواز محبوس است.

عباس خسرجی (خزرجی) هم پرونده ای سیدمالک موسوی به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس گزارش دیگری سیدمالک موسوی پیش از این یک بار سابقه بازداشت داشته و پس از چند ماه با وثیقه آزاد شده است. اما پس از چندی با پرونده سازی جدید برای بار دوم دستگیر و پس از شکنجه و بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل و به اعدام محکوم شد.

هم اکنون بیش از ۵۰ زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان های ایران در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.

درباره زندان شیبان اهواز
زندان شیبان اهواز با اسامی زندان مرکزی اهواز، مجتمع حرفه آموزی اهواز و کلینیک اهواز، از امنیتی‌ترین و مخوف‌ترین ززندان های ایران به شمار می‌رود. این زندان در بهمن سال ۱۳۹۴ افتتاح شد  . زندان شیبان بین ویس و شهر ملاثانی در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. گنجایش این زندان ۲۰۰۰ نفر میباشد اما در عمل تا ۴۵۰۰ نفر زندانی نیز در آن جای داده اند که ۹۰ درصد آنان از زندانیان شهروندان عرب منطقه هستند.

اسامی و مشخصات و عکس‌های بازجویان، شکنجه گران و زندانبانان زندان شیبان اهواز (زندان مرکزی اهواز)
ابتدا سازمان زندانها این مکان را مرکز درمانی قلمداد می‌کرد اما در واقع زندانی بود مخفی که فقط نیروهای امنیتی به آنجا دسترسی داشتند که بعداز تعطیلی زندان کارون، زندانیان زیادی به این مکان منتقل شدند. این زندان تبعیدگاه هم محسوب می‌شود. نهاد اداره کننده آن سازمان زندان‌‌های قوه قضائیه میباشد.

کانون حقوق بشر ایران ۲۸ دی, ۱۴۰۲