مرگ مشکوک شاهین گله‌داری زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه

شاهین‌ گله‌داری زندانی سیاسی کُرد و اهل ارومیه به طرز مشکوکی در زندان مرکزی این شهر جانش را از دست داد و مسئولان زندان اعلام کرده‌اند که وی به زندگی خود پایان داده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شاهین گله‌داری زندانی ٥٠ ساله کُرد و اهل روستای “حکی” از توابع منطقه ترگور ارومیه، که دوران محکومیت دو ساله خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری می‌کرد، شامگاه یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ (۲۵ فوریه ۲۰۲۴)، به طرز مشکوکی در این زندان جانش را از دست داده است.

به گفته یک منبع مطلع، مسئولان زندان مرکزی ارومیه به زندانیان و خانواده گله‌داری اعلام کرده‌اند که این زندانی سیاسی خودکشی کرده است. پیکر این زندانی سیاسی به پزشک قانونی ارومیه منتقل شده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که، شاهین گله‌داری اخیراً چندین بار به دفتر ویژه اداره اطلاعات مستقر در زندان ارومیه و همچنین بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل و توسط بازجویان مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته و سبیل وی را نیز تراشیده‌اند.

شاهین گله‌داری روز پنج‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ( ۲۸ فوریه ۲۰۱۹) با هجوم نیروهای اداره اطلاعات ارومیه و بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت شد و پس از مدتی با وثیقه و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد گردید. وی در اسفند ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
قابل ذکر است که شاهین گله‌داری اسفند ماه سال ۱۴۰۱ جهت سپری نمودن دوران محکومیت دو ساله خود بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۵ زندانی در زندان‌های ایران جانباخته‌اند که ۶۰٪ آنها زندانیان کُرد بوده‌اند و دست‌کم ۱۲ زندانی در زندان‌های استان ارومیه (آ.غ) جانشان را از دست داده‌اند.

هه‌نگاو؛ دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲