خطر اعدام عباس دریس بدون اثبات جرم

بارها عباس دریس در دادگاه اتهامات را انکار کرده و اعترافات اجباری را ناشی از شکنجه‌های ماموران وزارت اطلاعات اعلام کرده است
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، خطر اعدام عباس دریس بدون اثبات مجرمیت وی همچنان وجود دارد.

پیش از این در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲، عباس دریس که به اعدام محکوم شده بود، توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خوزستان، به ۱۴ سال زندان محکوم شد. اما دیوان عالی این حکم را ملغی نموده است.

وکیل وی پیش از این اعلام کرده بود، خانواده مقتول رضایت محضری داده‌اند اما بدلیل سیاسی شدن پرونده اجرای حکم اعدام از سوی قوه قضاییه اعلام شده است. وی همچنین اعلام کرده بود، ادله‌ای به منظور اثبات بی‌گناهی عباس دریس به دادگاه‌ داده شده اما آنها با استناد به اعترافات اجباری تحت شکنجه این ادله را قبول نمی‌کنند. مقامات دادگاه به وکیل گفته‌اند، این ادله شما فاقد ارزش است.

خطر اعدام عـباس دریس بدون اثبات جرم
صدور حکم اعدام بر پایه اعترافات اجباری است که از عباس دریس و برادرش گرفته شده است. پروسه بازجویی از ابتدا تا انتها زیر نظر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران بوده است. بارها عباس دریس در دادگاه اتهامات را انکار کرده و اعترافات اجباری را ناشی از شکنجه‌های ماموران وزارت اطلاعات اعلام کرده است. عـباس دریس پیش از این گفته بود: «از اعدام باکی ندارم زیرا اطمینان دارم که بی‌گناه هستم.»

عـباس دریس از تنها شاهدان کشتار نیزار اهواز

عـباس دریس، متولد ۱۳۵۲، اهل شهر جراحی بندر ماهشهر، از بازداشت شدگان قیام سراسری ۹۸ و از شاهدان کشتار نیزار اهواز است. عـباس دریس دارای سه فرزند ۶ و ۱۴ و ۱۶ ساله است. همسرش بعد از دستگیری او فوت کرد و فرزندانش بدون مادر زندگی می‌کنند.

عـباس و محسن دریس، روز ۱۷ آذر ماه ۹۸، پس از حمله خونبار ماموران امنیتی به مردم در نیزار ماهشهر، بازداشت شدند. علت بازداشت و اتهام ایشان «سلاح کشیدن و مباشرت و معاونت در قتل رضا صیادی» عنوان شد. رضا صیادی یکی از ماموران یگان ویژه ماهشهر بود که در آن روز به قتل رسیده بود.

کانون حقوق بشر ایران ۱۴ اسفند, ۱۴۰۲