سامان یاسین هنرمند و رپر کُرد بە پنج سال حبس و تبعید بە کرمان محکوم شد

 

سامان یاسین خوانندە و ترانەسرایکُرد و اهل کرمانشاه، از پیروان آیین یارسان و بازداشت شدگان جنش ژن ژیان ئازادی، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بە پنج سال حبس و تبعید بە یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شد. این هنرمند ۵۶۷ روز گذشته را (۱۹ ماه) بدون استفاده از حق مرخصی و علی‌رغم بیماری در بازداشت به سر برده است.

بر اساس گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، سامان یاسین هنرمند کُرد و از بازداشت شدگان جنبش ژن ژیان ئازادی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاده به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان شهر بابک کرمان محکوم شده است.

نشست رسیدگی به اتهامات این هنرمند در تاریخ ۲۹ فروردین امسال برگزار و امروز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه حکم مذکور به وکیل وی ابلاغ شده است.

جلسە دادگاه این هنرمند کورد اهل کرمانشاه بارها بە بهانەهای گوناگون لغو شدە بود، طبق اعلام خبری کە کە تیمور سیدی پدر سامان یاسین در ایکس خود منتشر کردە بود، روز چهارشنبە ٢٩ فروردین ماه ١٤٠٣ (١٧ آپریل ٢٠٢٤) جلسە محاکمە سامان یاسین برگزار شد.

این هنرمند پیشتر پیرامون جلسه دادگاه خود، با تاکید ویژه بر علنی بودن آن، اعلام کرد: وکلا و خبرنگاران داخلی و بین‌المللی در این جلسه اجازه حضور داشته باشند و تقاضای حضور خود را هرچه زودتر، کتباً به قاضی صلواتی و مسئولان و دیوان ارسال کنند.

سامان یاسین اعلام کرده که لغو چندباره جلسه دادگاه او و همینطور کارشکنی در انتقالش به بیمارستان، یک روند عامدانه با هدف “به نابودی کشاندن جسم و روان” او توسط نهادهای امنیتی است.

سامان یاسین، روز چهارشنبه ١١ مرداد ماه ١٤٠٢، از زندان رجایی‌شهر به صورت فوری همراه با جمعی از زندانیان سیاسی به بند هشت زندان اوین و سپس، روز ۱۲ شهریور ماه از این زندان به ندامتگاه قزلحصار کرج منتقل شد.

این زندانی سیاسی، ٢٩ شهریور ماه سال جاری، بدون اجازه بردن وسایل شخصی خود از واحد ۳ زندان قزلحصار اخراج و به محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر انتقال داده شد.

این هنرمند در ٧ آبان ماه ١٤٠١، از بابت اتهاماتی شامل “محاربه” توسط دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

سامان صیدی معروف به سامان یاسین، ترانه‌ سرا، آهنگساز و خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ١٠ مهر ۱۴۰۱ (۲ اکتبر ۲۰۲۲) به دلیل حمایت از اعتراضات توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از بازجویی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

هەنگاو؛ یکشنبە ٢ اردیبهشت ۱۴۰۳