زندان تایباد اعدام سه زندانی به اتهام مرتبط با مواد مخدر

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، در زندان تایباد سه زندانی از جمله یک زندانی تبعه افغانستان به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند. دو تن از ایشان از هموطنان اهل سنت با اسامی اسماعیل اسماعیل زاده و محمدامین محمدپور بودند. از اسم و مشخصات زندانی سوم که تبعه افغانستان بود، اطلاعی در دست نیست.

اسماعیل اسماعیل زاده
محمدامین محمدپور، ۳۸ ساله، متاهل و دارای فرزند اهل کاریز بود. بر اساس گزارشات مادر محمدامین محمدپور پس از صدور حکم اعدام فرزندش، دست به خودکشی زده و جان باخته است.
زندانی دیگر اسماعیل اسماعیل زاده، ۳۷ ساله، اهل و ساکن تایباد، متاهل است. این دو در دو پرونده جدا، چهار سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر دستگیر و به این اتهام به اعدام محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم ۳۲ زندانی در زندان های ایران به اتهام مرتبط با مواد مخدر و قتل اعدام شده اند.
شهرستان تایباد یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی در شرق ایران است. مرکز این شهرستان، شهر تایباد است. زندان تایباد یکی از زندانهایی است که به طور معمول در آن اعدام صورت می گیرد.

مجازات اعدام در ایران
اعدام نوعی کیفر و مجازات و به عبارتی دیگر اشد مجازات برای محکوم است. در حال حاضر، اکثر کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند و کشورهایی هم که این نوع مجازات هنوز در قوانین آنها وجود دارد، جز در موارد نادر از صدور یا اجرای چنین احکامی خودداری می‌ورزند.

حکم اعدام در ایران قانونی است و در احکام قضایی ایران این مجازات برای برخی جرائم سیاسی، قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، لواط، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محاربه، صادر می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳